Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
11
3
online
1
fulltext
fa
نقش فعالیتهای مراکز راهنمایی ومشاوره خانواده درکاهش مشکلات دانش آموزان
The Role of Family Counseling Centers in Reducing Students' Problems
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"> <strong>نقش</strong> <strong>فعالیتهای مراکز راهنمایی ومشاوره خانواده</strong> <strong>درکاهش مشکلات دانش آموزان</strong></p>
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p align="right" dir="RTL"><strong>محمد مخاطب<sup>1</sup></strong></p>
<p dir="RTL"><strong>چکیده </strong></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:56.9pt;"><em>هدف این پژوهش بررسی نقش فعالیتهای مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده در کاهش مشکلات دانش آموزان دوره­ هایمختلف تحصیلی مدارس شهر تهران بوده است. روش تحقیق، غیرآزمایشی از نوع پیمایشی است . جامعه آماری آن دانش آموزان مراجعه کننده به مراکز و نیز والدین آنان درسال تحصیلی 92-91 بوده اند که ازمیان آنها 401 دانش آموز و والدین آنان به روش تصادفی ساده انتخاب شده­اند. برای گردآوری اطلاعات از فرم مشاوره حضوری دانش آموزان و پرسشنامه والدین استفاده شده است. برای تعیین پایایی پرسشنامه والدین و فرم مشاوره حضوری دانش آموز از روش آلفای کرانباخ استفاده شده است. برای تعیین روایی ابزارهای پژوهشی یادشده از روش روایی محتوایی بهرهگیری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی(جداول فراوانی،درصدومیانگین) وآمار استنباطی (آزمون دوجمله ای، آزمون آنالیزواریانس یک سویه،آزمون تعقیبی توکی و آزمون خی دو)استفاده شده است. یافتههای این پژوهش عبارت انداز:بیشترین مشکلات دانش آموزان مراجعه کننده به مراکز از دیدگاه والدین مشکلات عاطفی و روانی و از نگاه خوددانشآموزان مشکلات تحصیلی و یادگیری بوده است. میان نوع مشکلات دانش­ آموزان دختر با نوع مشکلات دانش آموزان پسر از دیدگاه والدین تفاوت معنادار وجود ندارد (838/0 = </em><em><span dir="LTR">sig</span></em><em>). تنوع و نقش فعالیتهایی که مراکز راهنمایی و مشاوران برای کاهش مشکلات دانش آموزان انجام داده اند مؤثربوده و کیفیت فعالیتهای انجام شده این مراکز و مشاوران در کاهش مشکلات دانش آموزان تأثیرداشته است. این تأثیر با اطمینان 95 درصد معنادار و قابل قبول است. </em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:56.9pt;"></p>
<p dir="RTL"><strong>کلید واژگان:</strong>مشکلات دانش آموزان،فعالیتهای مشاوران و مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده</p>
<p dir="RTL"></p><p dir="RTL"></p><p dir="RTL"></p><p dir="RTL"></p><p dir="RTL"></p><p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL">________________________________________</p>
<p dir="RTL">تاریخ دریافت: 28/3/93 تاریخ پذیرش: 3/6/94</p>
<p dir="RTL">1. کارشناس پژوهشی گروه راهنمایی و مشاوره خانواده، پژوهشکده خانواده و مدرسه <span dir="LTR">Mokhatab47@yahoo.com<a name="_GoBack"></a></span></p>
<p align="center"><strong>The Role of Family Counseling Centers in Reducing Students' Problems</strong></p>
<p align="center" dir="RTL" style="margin-left:-21.05pt;"></p>
<p><strong><em>M. Mokhatab</em></strong></p>
<p></p>
<p style="text-align: justify;">This research was undertaken to study the role of family counseling centers in reducing students’ problems in Tehran. The population of this non-experimental survey comprised all students who were referred to family counseling centers alongside their families in 2012-2013 academic year. Simple random sampling was used and 401 students together with their parents were selected. The instrumentation included students’ counseling form and parents’ questionnaire. Cronbach's Alpha was used as the estimate of reliability of the tests and the obtained coefficients were acceptable. In addition, content validity was gained for the instruments. In order to analyze the data, descriptive statistics (frequency, percentage, and mean) and inferential statistics (binomial test, ANOVA, Tukey test, and chi-square) were utilized. The findings of the study indicated that in students’ opinion, educational and learning problems were the most serious ones and in parents’ view emotional and psychological problems were the most important ones. In addition, based on parents’ view, there was no significant difference between the problems of female and male students. In general, family counseling centers and counselors played a significant role in reducing the students’ problems.</p>
<p dir="RTL" style="margin-left:-21.05pt;"></p>
<p><strong>Key words:</strong> students’ problems, activities of counselors and family counseling centers</p>
<p dir="RTL"></p>
مشکلات دانش آموزان,فعالیتهای مشاوران و مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده
students’ problems, activities of counselors and family counseling centers
61
78
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-42&slc_lang=fa&sid=1
M.
Mokhatab
محمد
مخاطب
10031947532846004316
10031947532846004316
Yes