Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
13
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تصورات و کجفهمیهای دانشآموزان پایه ششم ابتدایی درباره مفهوم انرژی
A Study of Sixth Graders’ Misconceptions about Energy
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:59.25pt;"><em>هدف از مطالعه حاضر، بررسی تصورات و کجفهمیهای دانشآموزان پایه ششم ابتدایی درباره مفهوم انرژی است. این مفهوم از مفاهیم مرتبط با زندگی روزانه است که پایه و اساس علوم فیزیک، شیمی و زیست شناسی را تشکیل میدهد و در اغلب برنامههای درسی، یادگیری آن از همان پایههای اولیه دوره ابتدایی پیشنهاد شده است. 136 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی از دو آموزشگاه دولتی منطقه 14 شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند و در این مطالعه شرکت کردند. برای گردآوری اطلاعات، از یک آزمون تشخیصی حاوی نه سؤال باز-پاسخ استفاده شده است.پاسخهای دانشآموزان در قالب توضیحات داده شده و همچنین شرکت در مصاحبه نیمه ساختار یافته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای ارزیابی میزان درک دانشآموزان، روش ارزیابی مفهومی به کار رفته است. بررسی پاسخهای داده شده به سؤالهای پرسشنامه نشان داد که دانشآموزان پایه ششم ابتدایی کجفهمیهای بسیار در زمینه مفهوم انرژی، ماهیت و ساختار انرژی، تبدیل انرژی، منابع انرژی و مفهوم کار دارند و آموختههای آنان در پایههای پایینتر مانع بروز این کجفهمیها نشده است و با وجود اینکه برخی از آنان درک مفهومی از انرژی داشتند، باز هم توجه و دقت کافی در آموزش مفاهیم مرتبط با تبدیل و تغییر انرژی و همچنین منابع انرژی ضرورت دارد. بر پایه این یافتهها بازبینی برنامههای درسی و مواد آموزشی علوم تجربی دوره ابتدایی، در سازماندهی مفاهیم مرتبط با انرژی و مدلسازی آنها در کتابهای درسی نیازمند دقت کافی و توجه ویژه است.</em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:59.25pt;"></p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p align="center"></p>
<p style="text-align: justify;">Concept of energy is of significance in both daily life and the school curriculum, yet misconceptions about this phenomenon are frequent. To assess the extent of such misconceptions among male sixth graders, a cluster sample of 136 of them from two districts of Tehran was selected and then given a test consisting of nine open-ended questions. Additionally semi-structured interviews were also conducted. The data analysis revealed many misconceptions about this phenomenon including sources of energy, conservation and transformation of energy, and the concept of work. In addition, students’ learning in the previous grades has not prevented the development of such misconceptions. Hence, it is necessary that more attention be paid to this concept in re-designing the primary school curriculum.</p>
<p></p>
<p></p>
صورات, کجفهمی, انرژی, دانشآموزان پایه ششم ابتدایی
misconceptions, energy, sixth graders
117
137
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=1
A.
Badriyan, Ph.D.
عابد
بدریان
10031947532846004744
10031947532846004744
Yes
P.
Safari
پریوا
صفری
10031947532846004745
10031947532846004745
No