Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
17
1
online
1
fulltext
other
آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک (مطابق الگوی لندرث) به مادران و اثربخشی آن در حل مشکلات رفتاری فرزندان دانش آموز آنان
The Effectiveness of Administering Child Parent Relationship Therapy (based on Landreth Model) to Mothers in Reducing the Behavioral Problems of their School Children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">پژوهش حاضر با هدف آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک (مطابق الگوی لندرث) به مادران و تعیین اثربخشی آن در حل مشکلات رفتاری فرزندان دانشآموز آنان انجام شده است. پژوهش بهصورت نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح دو گروهی ناهمسان با پیشآزمون و پسآزمون صورت گرفته است. جامعۀ آماری شامل مادران دانشآموزان دورۀ ابتدایی محلۀ دردشت منطقۀ 8 شهرداری تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونۀ آماری 60 نفر از مادران بودند که بهصورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ مشکلات رفتاری راتر بود. به گروه آزمایش، آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک مطابق با الگوی لندرث، بهمدت ده جلسه یک ساعت و نیمه ارائه شد. هر دو گروه در سه مرحلۀ پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به پرسشنامۀ مشکلات رفتاری پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از دو آزمون کولموگروف اسمیرنف بهمنظور سنجش نرمال بودن دادهها و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای آزمون فرضیۀ پژوهش استفاده شد. یافتهها نشان دادند که آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک به مادران بهطور معناداری موجب کاهش مشکلات رفتاری فرزندان دانشآموز آنان میشود. بنابراین، آموزش مهارتهای بازی به مادران با ایجاد حس کارآمدی و احساس اعتماد به نفس میتواند موجب تقویت ارتباط میان مادر و کودک شود و زمینه را برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان فراهم آورد.</div>
<div style="text-align: justify;">This study sought to determine the effectiveness of administering Child Parent Relationship Therapy (CPRT) (Based on Landreth Model) to mothers in reducing the behavioral problems of their school children. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group follow-up design. The statistical population of the study was comprised of all mothers of primary school students in Dardasht neighborhood in District 8 of Tehran in school year 2016-17. The drawn sample (N=60) was selected by simple random sampling method and was assigned to an experimental (N=30) and a control group (N=30). The instrument included Rutter’s Child Behavior Questionnaire. The experimental group went through a ten-session course on CPRT based on Landreth model and the control group did not receive any intervention. At the end of the training, behavioral problems were measured during posttest and follow-up phases and the data were analyzed via repeated measures ANOVA. According to the results, CPRT was found to be effective in reducing child behavior problems. In fact, CPRT can enhance the sense of self-efficacy and confidence. This, in turn, can boost child-mother relationship and pave the way for reducing children’s behavioral problems. </div>
بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک, مشکلات رفتاری, الگوی لندرث
Child Parent Relationship Therapy (CPRT), Landreth Model, behavioral problems
83
102
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-191&slc_lang=other&sid=1
M.
Dabir
مریم
دبیر
10031947532846005619
10031947532846005619
No
H.
Asadzadeh, Ph.D.
حسن
اسدزاده
10031947532846005620
10031947532846005620
Yes
H. R.
Hatami, Ph.D.
حمیدرضا
حاتمی
10031947532846005621
10031947532846005621
No