Quarterly Journal Of Family and Research
فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش
QJFR
General
http://qjfr.ir
1
admin
2676-6728
2783-0586
3/11/3779
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
16
4
online
1
fulltext
other
مقایسه اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی اولسون و مک مستر در عملکرد خانواده معلمان زن
Comparing the Effectiveness of Psychological Training based on Olson and McMaster Models in Enhancing Family Functioning of Female Teachers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی اولسون و مک­مستر بر بهبود عملکرد خانواده معلمان زن شهرستان خرمدره بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون – پس­آزمون و پیگیری بود. جامعۀ پژوهش همۀ معلمان زن متأهل شاغل در آموزش و پرورش شهرستان خرمدره در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 550 نفر بودند. نمونه پژوهش 45 نفر بودند که از میان معلمانی انتخاب شدند که در پرسشنامه ابزار سنجش خانواده (اپشتاین، بیشاپ و لوین، 1978) نمره بالا (عملکرد پایین خانواده) کسب کرده بودند و به صورت تصادفی در سه گروه] گروه آزمایشی 1 (15نفر)، گروه آزمایشی 2 (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر)[ قرار گرفتند. گروههای آزمایشی در جلسات آموزشی شرکت کردند و افراد گروه کنترل مداخله خاصی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات، پس­آزمون برای هر سه گروه اجرا شد. یک ماه بعد نیز جلسه پیگیری برگزار شد. داده­ها با روش آماری تحلیل واریانس چندراهه (آمیخته) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روانی بر اساس الگوی اولسون و الگوی مک­مستر در ارتقای عملکرد خانواده معلمان زن اثربخش است و این اثربخشی طی زمان ماندگار است(0/001 ≥ P). همچنین نتیجه پژوهش نشان داد که اثربخشی این دو آموزش در عملکرد خانواده معلمان زن متفاوت نیست. بنابراین، می­توان نتیجه گرفت که برای ارتقای عملکرد خانواده معلمان زن می­توان از آموزشهای مبتنی بر الگوی اولسون و الگوی مک­مستر استفاده کرد.</div>
<div style="text-align: justify;">The present study set out to compare the effectiveness of psychological training based on Olson and McMaster models in enhancing family functioning of female teachers. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group follow-up design. The statistical population of the study was comprised of 550 married female teachers in the Khorramdarreh County in school year 2016-17. The sample was composed of 45 teachers who had obtained the highest scores on McMaster Family Assessment Device (Epstein, Bishop & Levin, 1978). The scores were indicative of low family functioning. These teachers were randomly assigned to experimental group 1 (N=15), experimental group 2 (N=15), and a control group (N=15). The experimental groups participated in training sessions and the control group did not receive any intervention. At the end of the training, the posttest was administered to all the three groups. The follow-up study was also carried out one month later. The collected data were analyzed via mixed MANOVA. Results showed that psychological training based on McMaster and Olson models was effective in enhancing family functioning of female teachers and this effectiveness lasted over time (P≤0.001). Results also demonstrated that there was no difference between the effectiveness of the two models as to the family functioning of teachers. Therefore, it can be concluded that McMaster and Olson models can be utilized for improving family functioning of female teachers.</div>
الگوی اولسون, الگوی مک مستر, عملکرد خانواده
Olson model, McMaster model, family functioning
23
40
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-180&slc_lang=other&sid=1
A.
Mostofi Sarkari
امیر
مستوفی سرکاری
10031947532846005223
10031947532846005223
No
M.
Ghamari, Ph.D.
محمد
قمری
10031947532846005224
10031947532846005224
No
S.
Hosseinian, Ph.D.
سیمین
حسینیان
10031947532846005225
10031947532846005225
Yes