AU - Azadi, M. AU - Farzad, Ph.D., V. AU - Sa’diPour, Ph.D., E. AU - Khoshnevisan, Ph.D., Z. AU - Karimi, Ph.D., A. TI - The Relationship between Attachment to Mother and Academic Performance: Mediating Role of Academic Motivation PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjfr JN - qjfr VO - 13 VI - 4 IP - 4 4099 - http://qjfr.ir/article-1-164-fa.html 4100 - http://qjfr.ir/article-1-164-fa.pdf SO - qjfr 4 AB  - پژوهش حاضر در چارچوب روش همبستگی و با هدف تعیین نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی در رابطه‌ بین دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی 303 دانش‌آموز سال سوم تجربی (134پسر و 169دختر) دبیرستانهای شهر تهران انجام شده است. شرکت­ کنندگان مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) (والرند و بیسونت، 1992) و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) را تکمیل کردند و عملکرد تحصیلی آنان از روی معدل نمره ­های دروس فیزیک، شیمی و زیست ­شناسی در امتحانات نهایی محاسبه شد. روایی و اعتبار ابزارهای پژوهش به ترتیب با روش تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده است. داده‌ها از طریق مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل گردیده اند. یافته‌ها حاکی از برازش مطلوب مدل مورد نظر بودند و نشان دادند که دلبستگی به مادر و انگیزش تحصیلی 33 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی را تبیین می­کنند. همچنین دلبستگی به مادر 36 درصد از تغییرات انگیزش تحصیلی را پیش‌بینی کرده است. بر این اساس می­توان نتیجه گرفت دلبستگی به مادر در انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی آنان موثر است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjfr PG - 7 PT - Research YR - 2017