AU - Kheiri, Ph.D., Y. AU - Shalchi, Ph.D., B. AU - Kolahi Hamed, S. AU - Azmoudeh, Ph.D., M. AU - Pourali Vakili Miandoab, M. TI - A Phenomenological Study of Cyberspace from the Adolescents’ Perspective PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjfr JN - qjfr VO - 19 VI - 1 IP - 1 4099 - http://qjfr.ir/article-1-2171-fa.html 4100 - http://qjfr.ir/article-1-2171-fa.pdf SO - qjfr 1 AB  - با توجه به جذابیت و ویژگیهای منحصربه­‌فرد فضای سایبری، استفاده طولانی مدت و بیش­از اندازه آن می­‌تواند موجب وابستگی و اعتیاد افراد به‌­ویژه نوجوانان شود. از این رو این پژوهش کیفی با هدف شناخت واقعی و عمیق از تجربه نوجوانان دختر در زندگی همراه با استفاده از اینترنت انجام شده است. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی تجربی موس‌­تاکس است. برای گرد­آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با شرکت­‌کنندگان استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش دانش­‌آموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) شهر تبریز ­در سال ­تحصیلی 96-1395 بود که از میان آنان 26 نفر به روش نمونه­‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از روش تحلیل داده‌­های پدیدارشناسی تجربی موس‌­تاکس استفاده شده است. به طورکلی هشت محتوای اصلی از نتایج این پژوهش استخراج شده که عبارت‌­اند از: 1. دلایل و انگیزه استفاده از فضای سایبری، 2. تأثیرات مثبت فضای سایبری، 3. پیامدهای منفی فضای سایبری، 4. تأثیرپذیری از فضای سایبری، 5. تجربه ارتباط با افراد غریبه در فضای سایبری، 6. نشانگان عاطفی- رفتاری استفاده مرضی از فضای سایبری، 7. کناره­‌گیری از دنیای واقعی و غرق شدن در فضای سایبری، 8. احساس گناه و نارضایتی از عدم کنترل فرد در استفاده از فضای سایبری. باتوجه­‌به نتایج به‌­دست آمده فرهنگ­‌سازی استفاده صحیح از این فناوری در جامعه پیشنهاد می‌­شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjfr PG - 129 PT - Research YR - 2022