%0 Journal Article %A Bayanfar, Ph.D., F. %A Partonejad, N. %A Tabatabaee, Ph.D., S. M. %T Predicting Students’ Academic Engagement Based on Academic Support and Family Emotional Climate: The Mediating Role of Academic Emotions %J Quarterly Journal Of Family and Research %V 18 %N 4 %U http://qjfr.ir/article-1-1262-fa.html %R %D 2022 %K academic engagement, academic emotions, academic support, family emotional climate, %X هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجی هیجانهای تحصیلی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده و حمایت تحصیلی در دانش‌آموزان بوده است. طرح پژوهش، مقطعی- توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را همۀ دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سمنان در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 236 نفر بودند که به روش نمونه‌­گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)، هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005)، جو عاطفی خانواده هیل‌­برن (1964) و حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005) بود. تحلیل داده‌­ها با آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر انجام شده است. یافته­‌های پژوهش نشان دادند که از میان خرده­‌مؤلفه‌­های هیجان تحصیلی، لذت، اضطراب و خستگی در کلاس نقش میانجی میان دو متغیر جو عاطفی خانواده و حمایت تحصیلی با اشتیاق تحصیلی را بازی می­‌کنند. تحلیل مسیر نشان داد که مسیرهای حمایت تحصیلی بر خستگی، لذت و اضطراب در کلاس معنادار نبودند. بقیه مسیرهای مدل معنادار شدند. بنابراین با تقویت هیجانهای مثبت تحصیلی و لذتبخش کردن کلاسهای درس و کاهش هیجانهای تحصیلی منفی مانند اضطراب و خستگی دانش آموزان در کلاس و افزایش میزان حمایت تحصیلی و با ارتقای جو عاطفی مثبت و سازندۀ خانواده­ها این احتمال وجود دارد که اشتیاق تحصیلی دانش آموزان نیز افزایش یابد. %> http://qjfr.ir/article-1-1262-fa.pdf %P 31-48 %& 31 %! %9 Research %L A-10-2623-1 %+ %G eng %@ 2676-6728 %[ 2022