TY - JOUR JF - qjfr JO - QJFR VL - 9 IS - 3 PY - 2012 Y1 - 2012/12/01 TI - The Interrelationship of Parenting Styles, Self-Esteem, and Students’ Mental Health TT - رابطه شیوه فرزند پروری و عزت نفس با سلامت روانی دانش آموزان N2 - رابطه شیوه فرزند پروری و عزت نفس با سلامت روانی دانش آموزان تقی ابوطالبی احمدی 1 چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری و عزت نفس با سلامت روانی دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران تشکیل می دهد. 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) از دانش آموزان و والدین آنها از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های اقتدار والدین، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و سلامت عمومی گلدبرگ را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که میان دو متغیر عزت نفس و شیوه فرزند پروری اقتدارمنطقی والدین از نظر آماری رابطه معنادار وجود دارد و هر دو متغیر دارای واریانس مشترک قابل توجهی هستند و شیوه فرزند پروری اقتدار منطقی، سبب افزایش عزت نفس نوجوانان می شود. نتایج ضریب همبستگی همچنین نشان داد که میان دو متغیر شیوه فرزند پروری اقتدار منطقی و سلامت روانی دانش آموزان از لحاظ آماری رابطه معنادار وجود دارد. همچنین میان شیوه های فرزند پروری و عزت نفس رابطه معنادار وجود دارد. میان شیوه فرزند پروری و سلامت روانی نیز رابطه معنادار به دست آمده است و می توان سلامت روانی را از روی شیوه های فرزند پروری پیش بینی کرد. کلید واژه ها: شیوه فرزندپروری، عزت نفس، سلامت روان _____________________________________________________________ تاریخ دریافت: 15/3/91 تاریخ پذیرش: 3/2/92 1. مدرس دانشگاه فرهنگیان taghiabutalebi@gmail.com SP - 71 EP - 88 AU - Aboutalebi Ahmadi, T. AD - KW - parenting style KW - self-esteem KW - mental health UR - http://qjfr.ir/article-1-129-fa.html ER -