TY - JOUR T1 - The Relationship between Organizational Health and the Effectiveness of Parents-Teachers Associations in Iran TT - تبیین رابطه سلامت سازمانی با اثربخشی فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان مدارس کشور JF - qjfr JO - qjfr VL - 11 IS - 2 UR - http://qjfr.ir/article-1-86-fa.html Y1 - 2014 SP - 69 EP - 88 KW - organizational health KW - influence KW - initiating structure KW - morale KW - academic emphasis KW - effectiveness N2 - تبیین رابطه سلامت سازمانی با اثربخشی فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان مدارس کشور دکتر زهرا شعبانی1 چکیده هدف از این پژوهش تبیین رابطه سلامت سازمانی با اثربخشی فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان مدارس کشور بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و برآورد حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان بوده است. حجم نمونه 900 عضو انجمن بوده که به روش تصادفی –طبقه ای انتخاب شده­اند. برای گردآوری داده ­ها، از آزمون سلامت سازمانی (هوی و همکاران، 1996؛ علاقه‌بند، 1378) با خرده آزمون هفتگانه براساس مقیاس لیکرت در 44 گویه استفاده شده است. به علاوه آزمون اثربخشی انجمن در ابعاد هفتگانه موازی با آزمون اثربخشی بال هرسی و کنت بلانچارد و دیگران ساخته شده است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس آمار استنباطی، رگرسیون چند متغیره با روش همزمان انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان داده است که عناصر سلامت سازمانی مشتمل بر نفوذ، ساخت‌دهی، روحیه و تأکید علمی با اثربخشی همبستگی معنادار دارد و عناصر سلامت سازمانی شامل تأکید علمی و روحیه بر اثربخشی انجمن اولیا تأثیری معنادار دارد. تأکید علمی و روحیه، بخشی از واریانس اثربخشی را تبیین کرده و میان سطوح نهادی، فنی و اداری با اثربخشی انجمن اولیا و مربیان رابطه‌ای مستقیم و معنادار وجود دارد. سطح فنی سلامت سازمانی با اثربخشی رابطه‌ای مستقیم و معنادار دارد و سطح فنی بخشی از واریانس اثربخشی را تبیین کرده است. پس سلامت سازمانی مدارس عامل پیش بین برای اثربخشی انجمن اولیا و مربیان در تمام سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی بوده است و با پیشرفت مهارتهای فنی، اداری و نهادی اعضای انجمن اولیا و مربیان، آنان در فرآیند دستیابی به اهداف و مقاصد آموزشی مدارس بیشتر کمک کرده اند. کلید واژگان: سلامت سازمانی، نفوذ، ساخت‌دهی، روحیه، تأکید علمی، اثربخشی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 2/10/92 تاریخ پذیرش: 4/8/93 1. عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش shabaniedu@gmail.com M3 ER -