@ARTICLE{Samiee Zafarghandi, Ph.D., author = {Samiee Zafarghandi, Ph.D., M. and Zare’ Bidaki, L. and }, title = {The Relationship between Family Environment, Social Skills, and Problem Solving among Female High School Students}, volume = {17}, number = {4}, abstract ={برخورداری از مهارتهای اجتماعی و حل مسأله برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. خانواده و نظام آموزشی می­‌توانند دانش آموزان را به این مهارتهای مهم مجهز کنند. هدف این پژوهش تعیین رابطه محیط خانواده با مهارتهای اجتماعی و حل مسأله دانش­‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری همۀ دانش آموزان دختر هنرستانهای قم در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد آنها 511 نفر بوده است. نمونه­‌گیری به روش تصادفی چند مرحله‌­ای به عمل آمد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعیین و برای جلوگیری از افت نمونه با تعداد بیشتر برابر 240 نفر مشخص شد. ابزار پژوهش پرسشنامه­‌های انسجام محیط خانواده موس و موس(2009)، مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن و فاستر (1992) و حل مسأله اجتماعی (دزوریلا و همکاران ،2002) بود. روایی واعتبار هر سه پرسشنامه مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌­افزار SPSS استفاده شده است. یافته­‌ها نشان دادند که میان متغیر محیط خانواده با مهارت اجتماعی و مهارت حل مسأله مؤلفه‌­های جهت­‌گیری مثبت و جهت­‌گیری منطقی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، اما با مؤلفه‌­های جهت­‌گیری منفی، اجتنابی و تکانشی رابطه معنادار تایید نشده است. بر این اساس پیشنهاد می­شود در مدارس برنامه­‌های ویژۀ آموزشی برای ارتقای این دو متغیر روانشناختی در دانش آموزان طراحی و اجرا شود. }, URL = {http://qjfr.ir/article-1-1707-fa.html}, eprint = {http://qjfr.ir/article-1-1707-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal Of Family and Research}, doi = {}, year = {2021} }