%0 Journal Article %A Shahrabi Farahani, L. %A Fatehizadeh, Ph.D., M. %A Etemadi, Ph.D., A. %T Mate Selection Criteria among Single Female Teachers: A Qualitative Study %J Quarterly Journal Of Family and Research %V 17 %N 3 %U http://qjfr.ir/article-1-1597-fa.html %R %D 2020 %K criterion, mate selection, single teachers, qualitative research, %X پژوهش حاضر با هدف کشف ملاکهای معلمان دختر در­آستانه ازدواج درباره انتخاب همسر انجام شده است. این مطالعه با روش کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است. پژوهشگر با بهره‌­گیری از روش نمونه­‌گیری هدفمند تعداد 15 نفر از معلمان دختر مجرد 18 تا 30 ساله را در شهر تهران شناسایی و مورد مصاحبه قرار داد. همۀ مصاحبه­‌ها ضبط شده، سپس با بهره­‌گیری از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل داده­‌های حاصل از مصاحبه به شناسایی دو مضمون اصلی ملاکهای فردی و ملاکهای زمینه‌­ای انجامیده است. مضمون ملاکهای فردی دربرگیرندۀ شش مضمون فرعی ملاکهای شخصیتی (مهربان بودن، عصبی نبودن، و ...)، ویژگیهای ظاهری (تناسب اندام، بلندی قد و ...)، ملاکهای سنی (نداشتن فاصله سنی زیاد و ...)، ملاکهای تحصیلی (اهل مطالعه بودن و ...)، ملاکهای اعتقادی (شباهت اعتقادی، پایبندی دینی و ...) و ملاکهای اقتصادی (توانایی تأمین مخارج زندگی، شباهت خانواده‌­ها از نظر اقتصادی و ...) بود. مضمون ملاکهای زمینه­ای نیز دربرگیرندۀ چهار مضمون فرعی ملاکهای فرهنگی (تشابه قومیتی و ...)، ملاکهای مربوط به خانواده همسر (مشابه­‌بودن خانواده‌­ها و ...)، ملاکهای ارزشی (همسانی در ارزشهای اصلی و...) و ملاکهای سیاسی (پایبندی به نظام و ...) بود. یافته­‌های به دست آمده، از طریق آشکارسازی ملاکهای مدنظر معلمان دختر مجرد برای انتخاب همسر و ازدواج، علاوه بر افزایش بینش نسبت به ملاکهای ازدواج در معلمان دختر مجرد، زمینه را برای تدوین برنامه‌­های اصلاحی با هدف بهبود ملاکهای ازدواج این گروه و هماهنگ­سازی آنها با واقعیتهای موجود و همچنین تسریع روند ازدواج در آنها فراهم کرده است. %> http://qjfr.ir/article-1-1597-fa.pdf %P 67-88 %& 67 %! %9 Research %L A-10-2-206 %+ %G eng %@ 2676-6728 %[ 2020