AU - Hosseinzadeh, P. A. AU - Alivandivafa, Ph.D., M. AU - Khanjani, Ph.D., Z. AU - Hosseininasab, Ph.D., S. D. TI - The Effects of Families and Schools Together Program (FAST) on Parental, General and Social Self-Efficacy of First Graders' Parents PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjfr JN - qjfr VO - 17 VI - 3 IP - 3 4099 - http://qjfr.ir/article-1-1596-fa.html 4100 - http://qjfr.ir/article-1-1596-fa.pdf SO - qjfr 3 AB  - پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس دولتی شهر تبریز انجام شده است. طرح پژوهش بر پایۀ پژوهشهای نیمه‌­تجربی از نوع پیش‌­آزمون – پس‌­آزمون با گروه گواه استوار است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام خانواده­‌های دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. با توجه به مداخله ای بودن پژوهش و اهمیت رضایت شرکت­‌کنندگان، برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه‌­گیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد، سپس، نمونه ای شامل 40 خانواده انتخاب و در دو گروه (20 خانواده گروه آزمایش و 20 خانواده گروه کنترل) قرار داده شدند. برنامه همکاری خانه و مدرسه به مدت 8 جلسه 2 و نیم ساعته (هر هفته یک جلسه) برای گروه آزمایش اجرا شد. در این مدت هیچ برنامه ای برای گروه کنترل اجرا نشد. داده­‌های هر دو گروه با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور قابل ملاحظه‌­ای تغییر یافته است و در جهت مثبت افزایش معنا­دار نشان می­‌دهد (0/05>p). با توجه به نتیجۀ مداخلۀ ارائه شده، نتایج حاکی از آن است که شرکت در برنامه همکاری خانه و مدرسه می­‌تواند میزان خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین را افزایش دهد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjfr PG - 49 PT - Research YR - 2020