TY - JOUR T1 - Examining the Relationship between Family Emotional Atmosphere, Adolescents' Perceptions of Classroom Activities, and Academic Engagement among Female High School Students in Ahwaz TT - بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز JF - qjfr JO - qjfr VL - 16 IS - 4 UR - http://qjfr.ir/article-1-1332-fa.html Y1 - 2020 SP - 143 EP - 159 KW - family emotional atmosphere KW - perceptions of classroom activities KW - academic engagement N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی است. نمونه آماری 341 نفر بودند که به روش نمونه‌­گیری خوشه ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌­های پژوهش شامل پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن(1964)، آزمون اشتیاق تحصیلی فردریکس و همکاران (2004) و آزمون ادراک از محیط کلاس جنتری و همکاران (2002) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­‌ها از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف ‌معیار و روشهای آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شده است. یافته‌­های پژوهش نشان دادند که میان نمره کل مقیاس جو عاطفی و حیطه‌های آن با نمره کل مقیاس اشتیاق تحصیلی و مؤلفه‌­های آن، در سطح آلفای0/05> p رابطۀ معنادار وجود دارد و مؤلفه­‌های ادراک از محیط کلاس با مؤلفه‌­های اشتیاق تحصیلی دانش آموزان در سطح اطمینان 0/01>p رابطۀ معنادار دارند و در رابطه چندگانه مؤلفه‌­های ادراک از محیط کلاس، جوعاطفی خانواده و مؤلفه­‌های اشتیاق تحصیلی توان پیش‌­بینی پایینی داشتند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان اشتیاق تحصیلی دانش آموز به مدرسه تا حدود زیادی به جو عاطفی خانواده و میزان ادراک آنها نسبت به محیط کلاس همبسته است. M3 ER -