AU - Nasiri, M.R. TI - A Sociological Study of Teachers’ Social Participation and Factors Affecting it PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjfr JN - qjfr VO - 16 VI - 1 IP - 1 4099 - http://qjfr.ir/article-1-1002-fa.html 4100 - http://qjfr.ir/article-1-1002-fa.pdf SO - qjfr 1 AB  - مشارکت اجتماعی فرایندی است آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن اهدافی معین که یکی از ویژگیهای توسعه اجتماعی و متغیری تأثیرگذار در توسعه همه‌جانبه و از موضوعات اصلی در مطالعات توسعه است. در مقاله حاضر ضمن توصیف مشارکت اجتماعی، تلاش شده است تا با اتخاذ رویکردی نظری، عوامل مؤثر بر آن به شیوه ‌ای تجربی در شهرستان تکاب بررسی شود. پیش­‌فرض مقاله این است که بخشی از زمینه­‌ها و علل توسعه‌ نیافتگی شهرستان تکاب متأثر از بی‌توجهی و عدم مشارکت شهروندان و انفعال آنها در مواجهه با مسائل و موضوعات مبتلابه شهرستان است. از نظر روش‌­شناختی این مطالعه به شیوه مطالعات پیمایشی و با کاربرد تکنیک پرسشنامه در میان معلمان شهرستان تکاب در استان آذربایجان‌ غربی به اجرا در آمده است. حجم نمونه 255 نفر بوده است که با شیوه نمونه­­‌گیری طبقه‌­ای متناسب، نمونه­‌ها انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفته‌­اند. یافته‌‌های پژوهش بیانگر آن است که میزان مشارکت اجتماعی در میان معلمان چندان مطلوب نیست و در مؤلفه­‌های مشارکت اجتماعی (مشارکت در فعالیتهای عام‌المنفعه، مشارکت در فعالیتهای شهری و محلی و عضویت در تشکلها) سطح مشارکت تقریباً پایین­‌تر از متوسط است. در بعد تبیینی تحلیل نتایج نشان می­‌دهد که شاخصهای «انسجام اجتماعی»، «احساس بی­‌قدرتی»، «سن» و «میل به پیشرفت» به ترتیب بیشترین تأثیر را بر مشارکت اجتماعی معلمان دارند و می­‌توانند بیش از ۴۰ درصد از واریانس مشارکت اجتماعی را تبیین کنند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjfr PG - 49 PT - Research YR - 2019