TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Anti-Bullying Skills Training through Storytelling in Reducing the Prevalence of Victimization in 7- to 9-Year-Old School Boys TT - اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله  JF - qjfr JO - qjfr VL - 16 IS - 1 UR - http://qjfr.ir/article-1-1000-fa.html Y1 - 2019 SP - 7 EP - 26 KW - storytelling KW - anti-bullying skills KW - victimization KW - students N2 - پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه­‌گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان 7 تا 9 ساله انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری همۀ دانش آموزان 7 تا 9 ساله ای بودند که در سال 96-1395 در منطقه آموزشی یک تهران مشغول به تحصیل بودند و براساس پرسشنامه قربانی شدن نمرات بالایی به دست آوردند. روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه­‌ای دو مرحله ای بود که در مرحله نهایی 30 دانش آموز براساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسۀ 45 دقیقه ای و به طور هفتگی در معرض مداخله قصه‌­درمانی قرار گرفتند. داده‌­های پژوهش، با استفاده از مقیاس قربانی چندبعدی ماینارد و جوزف (2000) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیره استفاده شد. بررسی داده­‌ها نشان داد آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه بر کاهش قربانی شدن دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله تأثیر داشته است. اگرچه این آموزش بر همۀ مؤلفه های قربانی شدن دارای تأثیر مثبت بوده است، اما بیشترین تأثیر مربوط به خرده مقیاس قربانی شدن کلامی و کمترین تأثیر مربوط به خرده­‌مقیاس حمله برای تملک بوده است. کاربرد مداخله­‌های روان­شناختی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه‌­گویی در مدارس می­‌تواند به پیشگیری از قربانی شدن کودکان و افزایش عزت­‌نفس آنها کمک کند. M3 ER -