TY - JOUR T1 - Identifying Family Barriers to Student Questioning in Primary School TT - شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی JF - qjfr JO - qjfr VL - 15 IS - 3 UR - http://qjfr.ir/article-1-778-fa.html Y1 - 2018 SP - 127 EP - 146 KW - family barriers KW - student questioning KW - primary school N2 - پرسشگری کودکان سرآغاز آگاهی و تفکر می­باشد که خانواده در آن نقش اساسی دارد. نگرش بدبینانه و بدون حساسیت نسبت به این مسأله، موجب سرکوب حس پرسشگری کودکان می­‌شود. هدف از این پژوهش، شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش­‌آموزان دوره ابتدایی بود. مطالعه حاضر، مطالعه­‌ای توصیفی- تحلیلی است که با رویکرد اکتشافی اجرا شده است. برای گردآوری داده­‌ها، نمونه‌ای به حجم 427 نفر از میان جامعه آماری 15696 نفری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی استان قم با استفاده از جدول کرجسی- مورگان و با روش نمونه­‌گیری خوشه‌ای چندمرحله ای انتخاب شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق­‌ساخته است. برای بررسی روایی ابزار، پرسشنامه‌­ها در اختیار اساتید دانشگاه و کارشناسان مرتبط قرار داده شد. پس از انجام دادن تغییرات و اصلاحات پیشنهادی، روایی ابزار مذکور تأیید شد و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد. داده­‌های پژوهش با نرم افزار SPSS و روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­‌ها نشان دادند که عامل «عدم تشویق فرزندان برای پرسیدن سؤال و همراهی نکردن آنان در مسائل علمی» با بار عاملی 2/964 و واریانس تبیینی 19/429درصد، در اولویت اول و «سخت­‌گیری و کنترل شدید فعالیتهای فرزندان در منزل» با بار عاملی 0/755 و 6/086 درصد واریانس تبیینی در اولویت آخر قرار گرفته است. به­‌طورکلی نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که خانواده به مثابه مرکز اصلی اندیشه، تفکر و پرسشگری کودکان نتوانسته است کارکرد و نقش اصلی خود را ایفا کند. M3 ER -