@ARTICLE{Keshavarz, Ph.D., author = {Keshavarz, Ph.D., S. and Moghadasi, Z. and }, title = {Explaining the Components of Teacher Training System Based on the Fundamental Reform Documents of Education}, volume = {15}, number = {3}, abstract ={جذب، تربیت و توسعه حرفه­ای معلمان، یکی از مسئله­‌های اساسی کشور ما و بسیاری از دیگر کشورهاست. از این رو هدف پژوهش حاضر، تبیین مؤلفه­‌های نظام تربیت معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم وتربیت رسمی و عمومی کشور است و این مقاله به منظور پاسخگویی به سؤالات ذیل تدوین شده است:1- رهنمونهای مرتبط با مؤلفه جذب و گزینش معلمان با توجه به اسناد تحولی آموزش و پرورش کدام اند؟2- رهنمونهای مرتبط با مؤلفه حفظ و ارتقای معلمان با توجه به اسناد تحولی آموزش و پرورش کدام­اند؟ روش تحقیق روشی ترکیبی است. در مرحله نخست، با بهره‌­گیری از روش توصیفی-تحلیلی، تبیینی تحلیلی از مبانی نظری متناظر با سؤالات تحقیق به عمل آمده، در مرحله دوم با بهره­‌گیری از روش تحلیل تاملی، رهنمونهای مرتبط با هر یک از مؤلفه­‌های جذب، گزینش، حفظ و ارتقای معلمان از اسناد تحولی آموزش و پرورش احصا شده و در مرحله سوم با بهره ­گیری از پرسشنامه محقق‌­ساخته به صورت هدفمند، در راستای نتایج تحقیق از صاحب­نظران مرتبط با موضوع، نظرخواهی به عمل آمده تا به این ترتیب اعتبار نتایج مشخص شود. پس از تکمیل پرسشنامه، آزمونهای کمّی روی داده‌­های استخراج شده انجام گرفته است. برای سنجش پایایی این پرسشنامه به دلیل چند گزینه ای بودن و به­‌کارگیری مقیاس لیکرت از آلفای کرونباخ و برای اعتبارسنجی نتایج تحقیق از آزمون آماری فریدمن استفاده شده زیرا متغیر وابسته دارای مقیاس اندازه­گیری رتبه ای بوده است. یافته‌­های حاصل از این تحقیق ده رهنمون مرتبط با مؤلفه­‌های جذب و گزینش و 27 رهنمون مرتبط با مؤلفه­‌های حفظ و ارتقای معلمان بوده است. }, URL = {http://qjfr.ir/article-1-772-fa.html}, eprint = {http://qjfr.ir/article-1-772-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal Of Family and Research}, doi = {}, year = {2018} }