TY - JOUR JF - qjfr JO - QJFR VL - 12 IS - 3 PY - 2015 Y1 - 2015/12/01 TI - Perceived Social Support from Family as a Mediator between Personality Dimensions and Psychological Well-Being among School Counselors TT - روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراک­شده(خانواده)در مشاوران مدارس N2 - پژوهش حاضر به منظور تعیین روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراک­شده (خانواده) در میان مشاوران مدارس استان کرمان انجام شده است. برای این منظور، ۲۶۰ مشاور مدرسه به شیوه نمونه ­گیری تصادفی طبقه ­ای، از میان مشاوران مدارس شاغل در آموزش و پرورش استان کرمان در سال تحصیلی 93-1392انتخاب شدند. برای گرد­آوری داده­ها از مقیاس بهزیستی روانی ریف، شخصیت نئو و حمایت اجتماعی ادراک­شده زیمت و همکاران استفاده شده است.بعد از بررسی تحلیل تأییدی مقیاسها، ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری مورد تجزیه‌ وتحلیل قرار گرفت. یافته­ های پژوهش نشان داد که الگوی تدوین‌شده از برازش و برازندگی مطلوبی برخوردار است؛ همچنین از میان متغیرهای برون­زا، ابعاد شخصیت و مؤلفه‌های حمایت اجتماعی ادراک­ شده به طور معناداری مؤلفه­ های بهزیستی روانی را پیش­بینی کردند. برون­گرایی، باز بودن به تجربه، توافق­جویی، وظیفه­شناسی و مؤلفه‌ حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده) به طور مثبت و معنادار و روان­ رنجورخویی به صورت منفی و معنادار پیش­بینی کننده بهزیستی روانی هستند. با توجه به یافته­ های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که بهزیستی روانی مشاوران مدارس متأثر از ابعاد شخصیت و حمایت اجتماعی ادراک­شده آنهاست. بنابراین به نظر می­رسد که لازمه ارتقای بهزیستی روانی مشاوران مدارس توجه جدی به ابعاد شخصیت و حمایت اجتماعی ادراک­شده آنان باشد. SP - 33 EP - 50 AD - KW - psychological well-being KW - personality dimensions KW - perceived social support KW - school counselors UR - http://qjfr.ir/article-1-45-fa.html ER -