%0 Journal Article %A Hosseini, S.D. %A Bagheri, N. %T A Comparison between High School Girls and Boys with Respect to Emotional Intelligence, Adjustment, and Achievement Motivation %J Quarterly Journal Of Family and Research %V 14 %N 3 %U http://qjfr.ir/article-1-358-fa.html %R %D 2017 %K %X مقایسۀ هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دانش آموزان دبیرستانهای شهر کرج سید داود حسینی1 دکتر نسرین باقری2 چکیده هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی با روش پس رویدادی (علی- مقایسه ای) است. جامعه آماری همۀ دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای دولتی شهرستان کرج را در برمی­‌گرفت که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. برای نمونه­‌گیری با بهره­‌گیری از جدول مورگان از میان 24000 دانش آموز دبیرستانی 378 نفر به روش نمونه­ گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ­ها با پرسشنامه ­های هوش هیجانی بار- آن، سازگاری AISS و انگیزه پیشرفت هرمنس گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها آزمون T مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) به­‌کار گرفته شده است. یافته­ های پژوهش نشان می­دهد میان دختران و پسران در برخی از ابعاد هوش هیجانی مانند کنترل تکانه، استقلال، همدلی و روابط میان- فردی تفاوتی معنادار وجود دارد، به طوری که پسران در کنترل تکانه و دختران در استقلال، همدلی و روابط میان-فردی میانگین بالاتری را به دست آورده اند. در مقایسه میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت یافته ­ها بیانگر وجود تفاوت معنادار میان دو گروه است، به گونه ای که میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دختران از پسران بالاتر است. کلیدواژگان: هوش هیجانی، میزان سازگاری، انگیزۀ پیشرفت، دانش آموزان دختر و پسر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 95/2/25 تاریخ پذیرش: 96/4/24 1. کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس (نویسنده مسئول) hoseynid@chmail.ir 2. استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنBagheri.nas@riau.ac.ir %> http://qjfr.ir/article-1-358-fa.pdf %P 29-48 %& 29 %! %9 Research %L A-10-2-116 %+ %G eng %@ 2676-6728 %[ 2017