TY - JOUR JF - qjfr JO - QJFR VL - 14 IS - 1 PY - 2017 Y1 - 2017/6/01 TI - The Impact of Metacognitive Skills Training on the Reduction of Academic Procrastination and Test Anxiety TT - تأثیرآموزش مهارتهای فراشناختی بر کاهش اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسیتأثیرآموزش مهارتهای فرا شناختی بر کاهش اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان انجام شده است.جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم دبیرستانهای دولتی شهر بجنورد در سال تحصیلی 95-1394 بوده است.در این پژوهش 40 دانش آموز با روش نمونه­گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند که به صورت تصادفی در گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل (20) نفر جایگزین شدند. ابزارمورداستفادهپرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون(1980) و مقیاس اهمال­کاری تحصیلی فرم دانش آموز سولومون و راث بلوم (1989) بود. ابتداازهمۀدانش آموزان پیشآزمونبهعملآمد،سپس آموزش مهارتهای فرا شناختی در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای و در 6 هفته (هفته‌ای دو جلسه) بر اساس رویکرد شناختی-رفتاری برای گروه آزمایش ارائه شد.پسازآموزش دادنمهارتهای فرا شناختی ازهمۀدانش آموزانپسآزمونبهعملآمدوداده‌هایبه دستآمدهباآزمونتحلیلکواریانسموردتجزیهوتحلیلقرارگرفتند. نتایجنشاندادکهمداخلهآزمایشیبرکاهش اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان معناداراست، یعنیدانش آموزانی که از مهارت بهینه شناختی استفاده می­کنند و در کنار آن اطلاعاتی مناسب در مورد خودشان،تکلیف و راهبردهای یادگیری دارند می­توانند اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان خود را کاهش دهند. SP - 89 EP - 102 AU - Seadati Shamir, Ph.D., A. AU - Tahergholami, R. AU - Jalai, Ph.D., S. AD - KW - metacognitive skills KW - academic procrastination KW - test anxiety UR - http://qjfr.ir/article-1-245-fa.html ER -