@ARTICLE{Mousapour, Ph.D., author = {Mazaheri, Ph.D., H. and Mousapour, Ph.D., N. and Nateghi, Ph.D., F. and }, title = {The Role of Family in Competency-Based Primary School Curriculum from the Perspective of Education Fundamental Reform Documents}, volume = {14}, number = {1}, abstract ={هدف این پژوهش تعیین نقش خانواده در برنامه درسی شایستگی- محور دوره ابتدایی از دیدگاه اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش سه سند «برنامه درسی ملی»، «سند تحول بنیادین آموزش وپرورش» و «مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» بود. گرد­آوری اطلاعات از طریق مطالعه اسنادی و روش کتابخانه­ ای انجام شد. مدل مورد استفاده در گردآوری و تحلیل داده­ ها، مدل شش مرحله­ ای رابرتس بود. نتیجه این مطالعه به استناد 71 گزاره شناسایی شده از اسناد تحولی، نشان دهندۀ ضرورت مشارکت و تعامل خانواده ­ها در مراحل مختلف فرآیند برنامه ­درسی فرزندان خود، به منزلۀ تکلیف و وظیفه شرعی و قانونی آنهاست و تعامل خانواده و دولت به طور مشترک در سیاستگذاری های کلان آموزش و پرورش و تصمیم­ گیریها در سطوح میانی و خرد(سطح مدرسه) برنامه درسی و در سطوح ملی و منطقه ای، اجرای برنامه درسی در مدرسه و خارج از مدرسه و ارزشیابی آن به رسمیت شناخته شده است. در این اسناد بیشترین گزاره (25 مورد) به منزلۀ اصول حاکم بر جایگاه و ضرورت دخالت خانواده در نظام آموزشی، به ویژه برنامه درسی مطرح شده­است. پس از آن 17 گزاره به مشارکت آنها در اجرای برنامه درسی، 12 گزاره به تولید(طراحی و تدوین) برنامه درسی و 10 گزاره نیز به ارزشیابی برنامه درسی اختصاص داده­ شده­ است. در ضمن با توجه به اهمیت دوچندان تعامل و همراهی والدین­(خانواده­ ها) با نظام ­آموزشی به منظور تحقق بخشیدن به برنامه­ درسی در دوره ابتدایی، 7 گزاره تاکیدی و ویژه­ساز هم در این زمینه مطرح شده­ است. پیشنهاد می­ شود که در زمینه فرهنگ­سازی و نحوه مشارکت واقعی و بنیادی خانواده ­ها، نظام­نامه ای دقیق و مبتنی بر گزاره­ های اسناد تحولی و تجارب سایر کشورها تدوین و عملیاتی شود. }, URL = {http://qjfr.ir/article-1-241-fa.html}, eprint = {http://qjfr.ir/article-1-241-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal Of Family and Research}, doi = {}, year = {2017} }