[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان
حکیمه خیری ، ایرج صالحی ، رضا سلطانی شال
چکیده:   (3908 مشاهده)
کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با مشکلات رفتاری، کاهش معناداری می یابد و در نتیجه بهداشت روانی و کارکردهای ضروری فرزندان آنها تحت تاثیر منفی قرار می­گیرد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان­شان بوده است. در این مطالعه نیمه‌­تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون –پیگیری با گروه کنترل، جامعه آماری همۀ مادران دارای کودک با مشکلات ­رفتاری مقطع پیش‌­دبستانی مدارس دولتی ناحیه دو شهر رشت در سال 1395 بود که از طریق پرسشنامه مشکلات ­رفتاری کودک (شهیم و یوسفی، 1378) 30 مادر با روش نمونه­­‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل به‌طور تصادفی جایگزین شدند و پرسشنامه­ کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی،1996) را در دو زمان پیش و پس­‌آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش، در ده جلسه تحت آموزش مدیریت استرس قرار گرفت و داده‌­های حاصل با روش تحلیل واریانس با اندازه‌­گیری مکرر و از طریق نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. یافته­‌ها نشان دادند که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری تأثیری معنادار بر کیفیت زندگی مادر (0/001>P) دارد. با وجود تفاوت معنادار در میزان مشکلات رفتاری کودکان در سه زمان (پیش‌­آزمون، پس­‌آزمون و پیگیری) در گروه آزمایش (0/001>P)، میان دو گروه آزمایش و کنترل در میزان مشکلات رفتاری کودکان تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05

 
واژه‌های کلیدی: مدیریت استرس، کیفیت زندگی، مشکلات رفتاری
متن کامل [PDF 748 kb]   (1376 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/7 | پذیرش: 1397/2/3 | انتشار: 1397/11/13
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kheiri H, Salehi, Ph.D. I, Soltani Shal, Ph.D. R. Effects of Cognitive-Behavioral Stress Management Training on Mothers’ Quality of Life and their Children’s Behavioral Problems. QJFR 2019; 15 (4) :7-26
URL: http://qjfr.ir/article-1-865-fa.html

خیری حکیمه، صالحی ایرج، سلطانی شال رضا. تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (4) :7-26

URL: http://qjfr.ir/article-1-865-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645