[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 96-71 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه علّی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزش‌گذاری به خواندن و عادات مطالعه دانش‌آموزان (براساس داده های پرلز 2011) 
عبدالامیر گیلک ، غلامحسین مکتبی ، منیجه شهنی‌ییلاق ، مرتضی امیدیان
چکیده:   (3080 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانش‌­آموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزش­گذاری به خواندن و عادات مطالعه دانش‌­آموزان بر اساس داده­های پرلز ۲۰۱۱ است. نمونه مورد مطالعه، ۵۷۵۸ دانش‌­آموز (دختر و پسر) و والدین آنها بوده است و داده­‌های مطالعه بین المللی پرلز 2011 و دو پرسشنامه پیشینه­‌کاوی (پرسشنامه دانش آموز و پرسشنامه زمینه‌­یابی یادگیری خواندن (والدین) مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها از نرم افزارهای SPSS و آموس استفاده شده است. برازش کلی مدل پیشنهادی مورد تایید قرار گرفته است. در مجموع دخترها و پسرها و همچنین در هر دو گروه دختران و پسران به صورت مجزا نیز برازش داده‌­های گردآوری شده با مدل پیشنهادی مورد تایید قرارگرفته است. ده مسیر مستقیم در مدل مورد آزمون قرار گرفته اند که فرضیه­‌های مستقیم پژوهش را تشکیل می­دهند. از مجموع مسیرها، مسیر اثر وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده بر عادات مطالعه دانش آموزان، وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده بر سواد خواندن دانش‌­آموزان، همچنین عادات مطالعه دانش آموزان بر سواد خواندن آنان مثبت و معنادار است. نتیجه مقایسۀ اختلاف کای اسکوئر مدلهای دو گروه دخترها و پسرها، حکایت از نبود تفاوت آماری معنادار است.

 
واژه‌های کلیدی: عوامل خانوادگی، سواد خواندن، ارزش گذاری خواندن، وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، انتظارات تحصیلی والدین از فرزندان، عادات مطالعه، دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی، پرلز ۲۰۱۱
متن کامل [PDF 1659 kb]   (1685 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/23 | پذیرش: 1396/11/16 | انتشار: 1397/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gilak A, Maktabi, Ph.D. G, Shehni Yailagh, Ph.D. M, Omidiyan, Ph.D. M. Causal Relationship between Family Factors and Reading Literacy among Iranian 4th Graders: The Mediating Role of Valuing Reading and Reading Habits of Students (Findings from PIRLS 2011). QJFR 2018; 15 (3) :71-96
URL: http://qjfr.ir/article-1-775-fa.html

گیلک عبدالامیر، مکتبی غلامحسین، شهنی‌ییلاق منیجه، امیدیان مرتضی. رابطه علّی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزش‌گذاری به خواندن و عادات مطالعه دانش‌آموزان (براساس داده های پرلز 2011) . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (3) :71-96

URL: http://qjfr.ir/article-1-775-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645