هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزشگذاری به خواندن و عادات مطالعه دانشآموزان بر اساس دادههای پرلز ۲۰۱۱ است. نمونه مورد مطالعه، ۵۷۵۸ دانشآموز (دختر و پسر) و والدین آنها بوده است و دادههای مطالعه بین المللی پرلز 2011 و دو پرسشنامه پیشینهکاوی (پرسشنامه دانش آموز و پرسشنامه زمینهیابی یادگیری خواندن (والدین) مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و آموس استفاده شده است. برازش کلی مدل پیشنهادی مورد تایید قرار گرفته است. در مجموع دخترها و پسرها و همچنین در هر دو گروه دختران و پسران به صورت مجزا نیز برازش دادههای گردآوری شده با مدل پیشنهادی مورد تایید قرارگرفته است. ده مسیر مستقیم در مدل مورد آزمون قرار گرفته اند که فرضیههای مستقیم پژوهش را تشکیل میدهند. از مجموع مسیرها، مسیر اثر وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده بر عادات مطالعه دانش آموزان، وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده بر سواد خواندن دانشآموزان، همچنین عادات مطالعه دانش آموزان بر سواد خواندن آنان مثبت و معنادار است. نتیجه مقایسۀ اختلاف کای اسکوئر مدلهای دو گروه دخترها و پسرها، حکایت از نبود تفاوت آماری معنادار است.
Gilak A, Maktabi, Ph.D. G, Shehni Yailagh, Ph.D. M, Omidiyan, Ph.D. M. Causal Relationship between Family Factors and Reading Literacy among Iranian 4th Graders: The Mediating Role of Valuing Reading and Reading Habits of Students (Findings from PIRLS 2011). QJFR 2018; 15 (3) :71-96 URL: http://qjfr.ir/article-1-775-fa.html
گیلک عبدالامیر، مکتبی غلامحسین، شهنیییلاق منیجه، امیدیان مرتضی. رابطه علّی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزشگذاری به خواندن و عادات مطالعه دانشآموزان (براساس داده های پرلز 2011) . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (3) :71-96