:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 50-31 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ میان سرسختی روانشناختی، سبکهای مقابله ای و تنظیم هیجانی با گرایش به اعتیاد در دانش آموزان
سیده هانیه چوبچیان لنگرودی ، محمدرضا زربخش
چکیده:   (4055 مشاهده)
گرایش به مصرف مواد مخدر به منزلۀ عادتی نامقبول در تمام جوامع بشری، مردان و زنان بیشماری را از سنین نوجوانی تا میانسالی درگیر کرده است. مطالعات انجام یافته در این زمینه عوامل گوناگون فردی، اجتماعی و خانوادگی را در گرایش به مصرف مواد مخدر مؤثر می­داند. بدیهی است توجه بـه ابعاد روان­شناختی در زمینه گرایش به اعتیاد تاثیر مهمی در پیشگیری از وقــوع آن دارد.  از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان سرسختی روانشناختی، سبکهای مقابله ای و تنظیم هیجانی با گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر  لنگرود در سال تحصیلی 1395-1394 انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش برابر  با 2040 نفر بوده است. نمونه پژوهش 200 نفر از دانش آموز مقطع متوسطه شهر لنگرود بودند که با روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به پرسشنامه‌­های سرسختی روان­شناختی کوباسا(1970)، راهبردهای مقابله ای بیلینگز و موس(1984)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج(2006) و مقیاس آمادگی اعتیاد زرگر(1385) پاسخ داده اند. داده‌­های حاصل با روش تحلیل رگرسیون گام به گام و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شده اند(05/0 >p). نتایج نشان داد که متغیرهای سرسختی روانشناختی و تنظیم هیجانی و مؤلفه مهار جسمانی از متغیر راهبردهای مقابله ای با گرایش به اعتیاد، رابطه معنادار دارند  و دو متغیر سرسختی و تنظیم هیجان سازگارانه به ترتیب توانسته اند 32/2  و 4/2 درصد از گرایش به اعتیاد را تبیین کنند.
 
 
واژه‌های کلیدی: سرسختی روانشناختی، سبکهای مقابله ای، تنظیم هیجانی، گرایش به اعتیاد
متن کامل [PDF 624 kb]   (4253 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/8 | پذیرش: 1396/8/29 | انتشار: 1397/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها