:: دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 68-47 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه کیفیت دلبستگی و ازخودبیگانگی روانی با رفتارهای جامعه‌ستیزانه در دانش‌آموزان
عزت اله میرزایی ، ندا افشاریان
چکیده:   (3901 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ابعاد دلبستگی به والدین و همسالان و ازخودبیگانگی روانی با رفتارهای جامعه­‌ستیزانه دانش‌­آموزان انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری همه دانش‌­آموزان پایه سوم دوره متوسطه اول شهر کازرون در سال تحصیلی 95-1394 و نمونه پژوهش شامل 340 دانش­‌آموز (186 دختر و 154 پسر)پایه سوم دوره متوسطه اول بود که به روش نمونه­‌گیری خوشه­‌ای چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. داده­‌ها با سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان (آرمسدن و گرینبرگ، 1987)، پرسشنامه­ ازخودبیگانگی روانی (قائمی­‌فر، 1386) و فرم رفتار خرابکارانه (نیک اختر، 1378) گردآوری شدند و با نرم افزار آماری SPSS19 و با به­‌کارگیری روشهای آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل و تحلیل رگرسیون گام­‌به­‌گام تحلیل شدند. نتایج آزمونT  مستقل نشان داد که دو گروه پسران و دختران در میزان ارتکاب رفتارهای جامعه­‌ستیزانه، تفاوتی معنادار ندارند (05/0  
 
واژه‌های کلیدی: ازخودبیگانگی روانی، دلبستگی، رفتار جامعه‌ستیزانه، دانش‌آموزان سال سوم دوره متوسطه اول
متن کامل [PDF 654 kb]   (1750 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/24 | پذیرش: 1396/7/1 | انتشار: 1396/11/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها