:: دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 47-68 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه کیفیت دلبستگی و ازخودبیگانگی روانی با رفتارهای جامعه‌ستیزانه در دانش‌آموزان
عزت اله میرزایی، ندا افشاریان
چکیده:   (637 مشاهده)
رابطه کیفیت دلبستگی و ازخودبیگانگی روانی با رفتارهای جامعه­‌ستیزانه در  دانش­‌آموزان
 
عزت اله میرزایی1
ندا افشاریان2

چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ابعاد دلبستگی به والدین و همسالان و ازخودبیگانگی روانی با رفتارهای جامعه­‌ستیزانه دانش‌­آموزان انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری همه دانش‌­آموزان پایه سوم دوره متوسطه اول شهر کازرون در سال تحصیلی 95-1394 و نمونه پژوهش شامل 340 دانش­‌آموز (186 دختر و 154 پسر)پایه سوم دوره متوسطه اول بود که به روش نمونه­‌گیری خوشه­‌ای چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. داده­‌ها با سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان (آرمسدن و گرینبرگ، 1987)، پرسشنامه­ ازخودبیگانگی روانی (قائمی­‌فر، 1386) و فرم رفتار خرابکارانه (نیک اختر، 1378) گردآوری شدند و با نرم افزار آماری SPSS19 و با به­‌کارگیری روشهای آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل و تحلیل رگرسیون گام­‌به­‌گام تحلیل شدند. نتایج آزمونT  مستقل نشان داد که دو گروه پسران و دختران در میزان ارتکاب رفتارهای جامعه­‌ستیزانه، تفاوتی معنادار ندارند (05/0  
کلید واژگان: ازخودبیگانگی روانی، دلبستگی، رفتار جامعه­‌ستیزانه، دانش ­آموزان سال سوم دوره متوسطه اول
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/2/24                     تاریخ پذیرش: 96/7/1
1. دانشجوی دکتری جامعه‌­شناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی ali.mirzaei2013@gmail.com
2. دانشجوی دکتری روانشناسی­ی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول)  neda.afsharian1364@gmail.com
واژه‌های کلیدی: ازخودبیگانگی روانی، دلبستگی، رفتار جامعه‌ستیزانه، دانش‌آموزان سال سوم دوره متوسطه اول
متن کامل [PDF 654 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴


XML   English Abstract   Print



دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها