:: دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 46-29 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه پیوند علائق میان خانواده‌ها و معلمان بر نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای و مشکلات اجتماعی
مهد‌ی قدر‌تی میرکوهی ، بهاره بیگدلی ، محمد مخاطب
چکیده:   (4058 مشاهده)
اختلال نافرمانی مقابله‌ای، یک اختلال شایع و ناتوان کننده در کودکان است که برای معلمان، خانواده و کودک مشکلاتی را ایجاد می­کند و با میزان بالایی از معضلات جتماعی همراه است و در نوجوانی و بزرگسالی می‌تواند سبب بروز اختلال سلوک شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه پیوند علائق میان خانواده‌ها و معلمان (ساختۀ ادی، رید و فترو، 2000)، بر کودکان دارای نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون­ پس‌آزمون با گروه کنترل بود.   مشارکت­کنندگان 30 دانش‌­آموز پسر  با اختلال نافرمانی مقابله­‌ای (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) مقطع ابتدایی دبستان اندیشه، منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی   1394-1393 بودند که با روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک (فرم والدین)، فرم گزارش معلم و خرده مقیاس سنجش مشکلات اجتماعی از نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (آخنباخ و رسکورلا، 2001؛ انطباق و هنجاریابی، مینایی، 1384) و ملاکهای مبتنی بر راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی(ویراست پنجم، انجمن روان­پزشکی آمریکا، 2013) برای تشخیص اختلال نافرمانی مقابله‌‌ای بود. داده‌ها با آزمون کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد برنامه پیوند علائق میان خانواده‌‌ها و معلمان تأثیری معنادار بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی‌ مقابله‌ای از دیدگاه والدین و معلمان دارد. همچنین نتایج نشان داد این برنامه بر کاهش میزان مشکلات اجتماعی از دیدگاه والدین و معلمان تأثیرگذار است.

 
واژه‌های کلیدی: برنامه پیوند علائق میان خانواده‌ها و معلمان، اختلال نافرمانی مقابله‌ای، مشکلات اجتماعی
متن کامل [PDF 437 kb]   (1107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/5 | پذیرش: 1396/2/16 | انتشار: 1396/11/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها