[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین اهمال­کاری تحصیلی دانش­آموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری
محسن سوری نژاد، مهران فرهادی، رسول کردنوقابی
چکیده:   (6065 مشاهده)

هدف این پژوهش تبیین اهمال­کاری تحصیلی دانش­آموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزند­پروری بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و تعداد 280 نفر از دانش‏آموزان دبیرستانهای مدارس دولتی شهر کوهدشت در سال تحصیلی 93-92 (4801N=) به روش نمونه‌گیری خوشه­ای چند مرحله­ای با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه­های اهمال­کاری تحصیلی، شخصیت گلدبرگ و شیوه‌های فرزندپروری والدین اجرا و تحلیل شد. به منظور تحلیل داده­ها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری می‏توانند تغییرات اهمال‏کاری تحصیلی را در دانش‏آموزان تبیین کنند (P<0.01). میان روان­رنجوری با اهمال­کاری تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (P<0.01). همچنین میان وظیفه­شناسی و گشودگی با اهمال‏کاری تحصیلی در دانش‏آموزان همبستگی منفی وجود دارد (P<0.01)؛ اما میان ویژگیهای شخصیتی    برون­گرایی و مقبولیت با اهمال­کاری تحصیلی در دانش‏آموزان رابطۀ معنادار وجود ندارد. در زمینۀ سبکهای فرزند­پروری نیز میان سبک فرزندپروری مسامحه­کار و اهمال­کاری تحصیلی در دانش‏آموزان همبستگی مثبت وجود دارد (P<0.01). همچنین میان سبک فرزندپروری مقتدرانه و اهمال­کاری تحصیلی در دانش­آموزان همبستگی منفی وجود دارد (P<0.05)؛ اما میان سبک فرزندپروری سخت‏گیرانه و آسان­گیر با اهمال‏کاری تحصیلی در دانش‏آموزان همبستگی وجود ندارد. به طور کلی می­توان نتیجه­گیری کرد که سبکهای فرزندپروری و ویژگیهای شخصیتی می­توانند اهمال­کاری تحصیلی را در دانش­آموزان تبیین کنند.

واژه‌های کلیدی: اهمال­کاری، اهمال­کاری تحصیلی، ویژگیهای شخصیتی، سبکهای فرزندپروری، دانش­آموزان دبیرستانی
متن کامل [PDF 699 kb]   (3413 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/14 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1394/12/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Explanation of Academic Procrastination Behavior of Students Based on Personality Traits and Parenting Styles . QJFR 2016; 12 (4) :7-26
URL: http://qjfr.ir/article-1-36-fa.html

سوری نژاد محسن، فرهادی مهران، کردنوقابی رسول. تبیین اهمال­کاری تحصیلی دانش­آموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1394; 12 (4) :7-26

URL: http://qjfr.ir/article-1-36-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645