اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر انتخاب سبکهای مقابله با استرس در میان دانش آموزان
دکتر محمدعلی احمدوند1 سمیه یوسفی2
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ذهن آگاهی بر سبکهای مقابله با استرس در میان دانشآموزان پسر پایۀ نهم شهر اندیشه بود که در سال تحصیلی 95-1394 انجام گرفت. بدین منظور از میان دبیرستانهای این شهر دبیرستان مولانا به شیوۀ تصادفی انتخاب شد. سپس تمام دانش آموزان پایه نهم این دبیرستان به پرسشنامۀ سبکهای مقابله اندلر و پارکر (1990) پاسخ دادند و از میان دانشآموزانی که پایینترین نمره را در سبک مقابله مسئله- مدار کسب کرده بودند (ملاک ورود به پژوهش) 40 نفر انتخاب و به شیوۀ تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش در هشت جلسۀ هفتگی یکساعته شرکت کردند و برای آشنایی و تسلط بر ذهن آگاهی، تمرینات لازم را انجام دادند. یک هفته پس از برنامۀ مداخله، پرسشنامه سبک مقابله در هر دو گروه اجرا شد تا اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بررسی شود. تحلیل دادهها با بهرهگیری از آزمون کوواریانس چند متغیری صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آموزش مهارتهای ذهن آگاهی بر تغییر سبکهای مقابله تأثیر دارد و افراد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بیشتر از سبک مقابله مسئله- مدار و کمتر از سبکهای مقابله هیجان- مدار و اجتنابی استفاده کردند.
کلید واژگان: مهارتهای ذهن آگاهی، سبک مقابله مسئله- مدار، سبک هیجان- مدار، سبک اجتنابی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 95/11/4 تاریخ پذیرش: 96/6/12 1. دانشیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب (نویسنده مسئول) ma_ahmadvand@azad.ac.ir 2. کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیkyana.1384.1384@gmail.com