:: دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 31-48 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه طرحواره‌ های ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی مادران با اختلالات اضطرابی دانش‌آموزان
محمود برجعلی ، زهرا مد بیگی، فاطمه گلشنی
چکیده:   (1028 مشاهده)
رابطه طرحواره‏ های ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی مادران با اختلالات اضطرابی دانش‌آموزان

دکتر محمود برجعلی1
زهرا مد بیگی2
دکتر فاطمه گلشنی3
 
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه طرحواره‏ های ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی مادران با اختلالات اضطرابی کودکان است. پژوهش حاضر، مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن همه دانش ‏آموزان پسر 8 تا 13 ساله مقطع ابتدایی و مادران آنها در منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بوده است. 140 دانش‏ آموز به همراه مادرانشان به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و با مقیاس غربالگری اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان ارزیابی شدند؛ همچنین مادران با پرسشنامه طرحواره‏های ناسازگار اولیه یانگ (فرم کوتاه) و پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور ارزیابی شدند. داده­ ها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‏ ها نشان دادند که نمرات حیطه طرد و بریدگی طرحواره‏ های ناسازگار اولیه و سبک دلبستگی ایمن مادران با اختلالات اضطرابی کودکان رابطه دارد و همچنین این دو قابلیت پیش‏بینی اختلالات اضطرابی فرزندان را دارند. با توجه به یافته ‏های این پژوهش پیشنهاد می­شود که متخصصان بالینی به عنوان پیشگیری ثانویه در امور مربوط به مشاوره و روان‏ درمانی به این یافته توجه داشته باشند.
 
کلیدواژگان: طرحواره‏‌های ناسازگار اولیه، سبکهای دلبستگی، اختلالات اضطرابی، مادران،کودکان

 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 21/6/95                       تاریخ پذیرش: 24/12/95
1. عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول) M_borjali501@yahoo.com
2. کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیzahra.madbeigi@me.com
3. عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیfa_golshan@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: طرحواره‌ های ناسازگار اولیه، سبکهای دلبستگی، اختلالات اضطرابی، مادران، کودکان
متن کامل [PDF 687 kb]   (299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۴


XML   English Abstract   Print



دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها