براساس الگوی عمومی پرخاشگری انتظار میرود گرایشهای جامعهستیز و جامعهیار از متغیرهای خانوادگی تأثیر پذیرند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پرخاشگری و هویت اخلاقی براساس انسجام خانواده، الگوهای ارتباطی خانواده و حمایت اجتماعی خانواده انجام شده است. طرح پژوهش حاضر همبستگی و جامعۀ آماری آن دانشآموزان پسر دبیرستانی استهبان در سال تحصیلی 1397-98 بود. نمونه شامل 253 دانشآموزی بود که بهشیوۀ نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند. دادهها از طریق پرسشنامههای پرخاشگری (باس و پری، 1992)، هویت اخلاقی (آکینو و رید، 2002)، حمایت اجتماعی (واکس و همکاران، 1986)، الگوی ارتباطی خانواده (کوئرنر و همکاران، 2002)، انسجام خانواده (سامانی، 1381) و مقبولنمایی اجتماعی (رینولدز،19۸۲)، گردآوری و با استفاده از همبستگی پیرسون، همبستگی تفکیکی (برای مهار مقبولنمایی اجتماعی) و رگرسیون چندگانه از طریق نسخۀ ۲۲ نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبک ارتباطی گفتوشنود و انسجام خانواده با پرخاشگری رابطهای منفی و با هویت اخلاقی رابطهای مثبت دارد. همچنین سبک ارتباطی همنوایی و حمایت اجتماعی خانواده با پرخاشگری رابطهای مثبت و با هویت اخلاقی رابطهای منفی دارد. پرخاشگری به میزان 71 درصد از طریق حمایت اجتماعی خانواده و الگوهای ارتباطی همنوایی و گفت و شنود و هویت اخلاقی نیز به میزان 13 درصد از طریق الگوی گفتوشنود و انسجام خانوادگی پیشبینی شد. رابطۀ مثبت حمایت اجتماعی با پرخاشگری و رابطۀ منفی آن با هویت اخلاقی خلاف پیشبینی بود. با این حال، پژوهش حاضر، نقش متغیرهای خانوادگی در پرخاشگری و هویت اخلاقی را تأیید کرد.