:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 142-121 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر شیوه تدریس مشارکتی و رقابتی بر میزان مشارکت ورزشی دانش آموزان دچار اضطراب اجتماعی اندام
مریم جمالی ، محمد رضا اسماعیلی ، زینت نیک آیین
چکیده:   (2735 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شیوۀ تدریس مشارکتی و تدریس رقابتی بر میزان مشارکت ورزشی دانش‌­آموزان دچار اضطراب اجتماعی اندام بوده است. جامعه آماری شامل همه دانش‌­آموزان دختر مدرسه راهنمایی فدک شهرستان فارسان در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها نمونه ای با حجم 120 نفر  به صورت نمونه­‌گیری خوشه­‌ای انتخاب شد، سپس دانش­‌آموزان به صورت تصادفی به سه نمونه 40 نفری تقسیم شدند که شامل گروه مشارکتی، گروه کنترل و گروه رقابتی بودند. روش پژوهش شامل پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون با نمونه­‌های مجزاست. داده‌­ها با روش آماری تحلیل واریانس و کوواریانس با اندازه‌­های تکراری و آزمونهای t زوجی، باکس، گرین هاوس – گیزر و ماچلی تحلیل شدند. در پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون همۀ دانش‌­آموزان پرسشنامه‌­های انگیزش ورزشی، اضطراب اجتماعی اندام و عزت­‌نفس را تکمیل کردند. نمونۀ انتخاب شده، در پیش آزمون شـرکت کردنـد که شـامل عوامـل آمـادگی جسـمانی و حرکتی بـود. پس از 14 جلسه پس­آزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد که هر دو شیوۀ تدریس مشارکتی و رقابتی بر دانش‌­آموزان دارای اضطراب اندام مؤثرند، اما تأثیر تدریس مشارکتی مثبت و دارای ثبات است. یعنی تدریس مشارکتی اثر مثبت بر عز‌‌ت‌­نفس و مشارکت ورزشی می­گذارد و سبب کاهش اضطراب اجتماعی اندام می‌­شود. روش رقابتی سبب افزایش مشارکت ورزشی  می­شود، اما عزت­‌نفس را کاهش و اضطراب را  افزایش می­‌دهد.
واژه‌های کلیدی: تدریس مشارکتی، تدریس رقابتی، اضطراب اجتماعی اندام، مشارکت در ورزش
متن کامل [PDF 458 kb]   (1497 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/31 | پذیرش: 1398/4/8 | انتشار: 1399/12/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها