:: دوره 18، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 68-49 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌یابی پیوند با مدرسه بر اساس سبکهای هویت و جو خانواده با میانجیگری نقش خودشفقت‌ورزی
علیرضا مرآتی ، عزت‌اله قدم پور ، حسنعلی ویسکرمی
چکیده:   (1504 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مدل‌یابی پیوند با مدرسه بر اساس سبکهای هویت و جو خانواده با میانجیگری نقش خودشفقت‌ورزی انجام شده است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری آن همۀ دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر کنگاور در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از میان آنها، 520 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه‌های پیوند با مدرسه رضایی­‌شریف و همکاران (1393)، سبک ‌هویت برزونسکی(1992)، جو خانواده هیل­‌برن (1964) و خودشفقت‌ورزی نف (2003) بود. داده‌های به دست آمده با نرم‌­افزارهای SPSS و AMOS و با به­‌کارگیری مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سبکهای هویت و جو خانواده به صورت مستقیم تأثیر مثبت بر پیوند با مدرسه دارند. همچنین سبکهای هویت و جو خانواده به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری خود‌شفقت‌ورزی تأثیری مثبت و معنا­دار بر پیوند با مدرسه دانش‌آموزان دارند. از این رو، می‌توان متغیرهای پیش‌بین را از مؤلفه‌های مهم و کلیدی در ارتباط و پیوند دانش‌آموزان با مدرسه به شمار آورد و آگاهی و آموزش والدین و معلمان در همین زمینه می‌تواند به تعمیق و تقویت پیوند با مدرسه دانش‌آموزان منجر شود.
واژه‌های کلیدی: پیوند با مدرسه، جو خانواده، سبکهای هویت، شفقت به خود، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 554 kb]   (1039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/23 | پذیرش: 1400/6/1 | انتشار: 1400/12/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها