پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس دولتی شهر تبریز انجام شده است. طرح پژوهش بر پایۀ پژوهشهای نیمهتجربی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه استوار است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام خانوادههای دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. با توجه به مداخله ای بودن پژوهش و اهمیت رضایت شرکتکنندگان، برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد، سپس، نمونه ای شامل 40 خانواده انتخاب و در دو گروه (20 خانواده گروه آزمایش و 20 خانواده گروه کنترل) قرار داده شدند. برنامه همکاری خانه و مدرسه به مدت 8 جلسه 2 و نیم ساعته (هر هفته یک جلسه) برای گروه آزمایش اجرا شد. در این مدت هیچ برنامه ای برای گروه کنترل اجرا نشد. دادههای هر دو گروه با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور قابل ملاحظهای تغییر یافته است و در جهت مثبت افزایش معنادار نشان میدهد (0/05>p). با توجه به نتیجۀ مداخلۀ ارائه شده، نتایج حاکی از آن است که شرکت در برنامه همکاری خانه و مدرسه میتواند میزان خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین را افزایش دهد.
Hosseinzadeh P A, Alivandivafa, Ph.D. M, Khanjani, Ph.D. Z, Hosseininasab, Ph.D. S D. The Effects of Families and Schools Together Program (FAST) on Parental, General and Social Self-Efficacy of First Graders' Parents. QJFR 2020; 17 (3) :49-66 URL: http://qjfr.ir/article-1-1596-fa.html
حسین زاده پناه علی، علیوندی وفا مرضیه، خانجانی زینب، حسینی نسب سید داوود. بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (3) :49-66