:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 134-111 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل مؤثر بر سازوکارهای مشارکت والدین در محیط یادگیری ترکیبی مدارس
پریوش زارعی ، زهرا طالب ، علی اکبر خسروی بابادی ، سودابه عضدالملکی
چکیده:   (2335 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای مشارکتی والدین در محیط یادگیری ترکیبی مدارس بوده است. پژوهشگر پس از تعیین راهبردهای جستجو، منابع مرتبط در پایگاههای اطلاعاتی شامل پروکوئست، اریک، ابسکوهاست و گوگل اسکالر را در بازه زمانی 2015 تا  2020 جستجو کرده است. به­‌منظور به حداکثر رساندن جامعیت جستجو از کلیدواژگان تعیین‌­شده و همۀ ترکیب احتمالی آنها با عملگرهای OR  و AND استفاده شده است. سپس با به­‌کارگیری  شیوه‌­های متفاوت پالایش در پایگاه داده‌­ها و معیارهای ورود و خروج مطالعه در مراحل بعدی منابع مرتبط با هدف مطالعه انتخاب شدند. کیفیت مطالعات از طریق نمون­‌برگ استروب بررسی شده و از میان  119مطالعه، تعداد 20 مطالعه در تحلیل نهایی شناسایی و انتخاب شدند. یافته­‌ها نشان دادند که مهم­‌ترین سازوکارهای مشارکت والدین شامل سازماندهی، پایش و نظارت، انگیزشی، آموزشی و مدیریت در خانه در محیط یادگیری ترکیبی مدارس می‌­توانند راهگشا باشند و به دانش‌­آموزان کمک کنند تا آنها در  انجام دادن تکالیف درسی در محیط یادگیری ترکیبی پیشرفت کنند. نتایج نشان داد: الف) مدارس با رویکرد یادگیری ترکیبی در سازوکار مشارکت والدین با واسطه فناوری برخط قابلیت یکپارچه شدن در نظام مدیریت یادگیری مدارس را دارند؛ ب) پیوندهایی میان سازوکارهای مشارکت والدین و پیشرفت دانش‌­آموزان در محیط یادگیری ترکیبی مدارس وجود دارند، اما لازم است تحقیقات بیشتری انجام گیرد و ج) بررسی حاضر پیشنهادهایی خاص را برای تحقیقات بیشتر ارائه داده است.
واژه‌های کلیدی: مشارکت والدین، یادگیری ترکیبی، آموزش برخط، آموزش مجازی، آموزش سایبری، دانش‌آموزان مدارس
متن کامل [PDF 653 kb]   (1096 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/16 | پذیرش: 1400/2/25 | انتشار: 1402/6/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها