:: دوره 17، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 96-77 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه میان ویژگیهای شغلی و عدالت سازمانی ادراک‌شده با تعهد سازمانی کارکنان آموزش ‌و پرورش
ابوالقاسم بریمانی ، زهرا عباس زاده
چکیده:   (2458 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان ویژگیهای شغلی و عدالت سازمانی ادراک‌شده با تعهد سازمانی کارکنان اداره کل آموزش‌وپرورش استان مازندران بوده است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل همۀ کارکنان اداره کل آموزش‌وپرورش استان مازندران به تعداد 340 نفر در سال 1396بوده است. از میان جامعه آماری با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای برحسب جنسیت به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گرد‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه‏ استانداردشده ویژگیهای شغلی هاکمن و اُلدهام (1976)، عدالت سازمانی ادراک‌شده کالکوئیت (2001) و تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) استفاده ‌شده است. روایی صوری ابزارها را صاحب‌نظران و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار داده‌اند. پایایی ابزارها با آزمون آلفای کرونباخ برای هر یک از پرسشنامه‌ها به ترتیب برابر 0/76، 0/83 و 0/79 به دست آمده است. بررسی و تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و از طریق روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام شده است. نتایج یافته‌ها نشان داده است که میان ویژگیهای شغلی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین میان عدالت سازمانی ادراک‌شده و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه‌براین نتایج رگرسیون نشان داد که سهم هر یک از مؤلفه‌های ویژگیهای شغلی و عدالت سازمانی ادراک‌شده در پیش‌بینی تعهد سازمانی کارکنان متفاوت است.
واژه‌های کلیدی: ویژگیهای شغلی، عدالت سازمانی ادراک‌شده، تعهد سازمانی
متن کامل [PDF 570 kb]   (1302 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1398/7/17 | انتشار: 1399/6/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها