هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان ویژگیهای شغلی و عدالت سازمانی ادراکشده با تعهد سازمانی کارکنان اداره کل آموزشوپرورش استان مازندران بوده است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل همۀ کارکنان اداره کل آموزشوپرورش استان مازندران به تعداد 340 نفر در سال 1396بوده است. از میان جامعه آماری با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب جنسیت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استانداردشده ویژگیهای شغلی هاکمن و اُلدهام (1976)، عدالت سازمانی ادراکشده کالکوئیت (2001) و تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) استفاده شده است. روایی صوری ابزارها را صاحبنظران و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار دادهاند. پایایی ابزارها با آزمون آلفای کرونباخ برای هر یک از پرسشنامهها به ترتیب برابر 0/76، 0/83 و 0/79 به دست آمده است. بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و از طریق روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام شده است. نتایج یافتهها نشان داده است که میان ویژگیهای شغلی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین میان عدالت سازمانی ادراکشده و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوهبراین نتایج رگرسیون نشان داد که سهم هر یک از مؤلفههای ویژگیهای شغلی و عدالت سازمانی ادراکشده در پیشبینی تعهد سازمانی کارکنان متفاوت است.