تبیین عوامل مؤثر بر اعتیاد به تلفن همراه در بین دانشآموزان
|
محسن نیازی، فرشته قندی، محمد جواد سامانینژاد سامانی نژاد |
|
|
چکیده: (4371 مشاهده) |
تاریخ دریافت:
|
29/1/91
|
تاریخ پذیرش:
|
20/8/91
|
چکیده
در دهه اخیر، تلفن همراه با ارایه خدمات چندرسانه ای به مثابه عصارهی فناوریهای ارتباطی جهان مطرح و از فراگیری بسیار زیادی برخوردار گردیده است. در این ارتباط، پدیده اعتیاد به تلفن همراه با توجه به ویژگیهای فراگیری، چند رسانهای، قابلیتهای متعدد و جذابیت آن به عنوان شایعترین پیامد تلفن همراه مورد توجه اندیشمندان و محققین قرار گرفته است. هدف اساسی این مقاله، بررسی رابطه هر یک از عوامل احساس تنهایی و افسردگی، جنسیت و مشارکت جویی جوانان با میزان اعتیاد به تلفن همراه در جامعه آماری مورد مطالعه میباشد.
این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و داده های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمع آوری گردیده است. اعتبار و روایی مقیاسه ای سنجش متغیرهای پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر کاشان در سال تحصیلی 91-1390 میباشد که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش طبقه ای متناسب و تصادفی ساده افراد نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق و نتایج فعالیتهای آماری مربوطه رابطه بین هر یک از متغیرهای میزان احساس تنهایی، افسردگی، گرایش به جنس مخالف و مشارکت جویی با میزان اعتیاد به تلفن همراه را در سطح اطمینان 99 درصد نشان میدهد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر، اثرات هر یک از متغیرهای ارتباط با جنس مخالف، افسردگی و احساس تنهایی بر میزان اعتیاد به تلفن همراه را به ترتیب به میزان 35/0، 21/0 و 15/0- نشان داده است.
واژگان کلیدی: اعتیاد به تلفن همراه، احساس تنهایی، مشارکت جویی، دانشآموزان
[1]. دانشیار گروه علوم اجتماعی داشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان (niazim@kashanu.ac.ir).
[2]. کارشناس پژوهشگری دانشگاه کاشان.
[3] . دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگری دانشگاه شهید بهشتی تهران
|
|
واژههای کلیدی: اعتیاد به تلفن همراه، احساس تنهایی، مشارکت جویی، دانشآموزان |
|
متن کامل [PDF 615 kb]
(1183 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/1/29 | پذیرش: 1391/8/20 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|