اردوهای راهیان نور دانش آموزی همه ساله در سطحی گسترده برای همۀ دانش آموزان پایه دوم متوسطه و به منظور تکمیل درس آمادگی دفاعی برگزار میشوند. این اردوها به منزلۀ یک فعالیت فرهنگی فراگیر با پیامدهای اجتماعی- فرهنگی بسیار همراه اند که بررسی آنها میتواند به درک جایگاه این اردوها و به تبع آن ارزشهای دفاع مقدس در سطوح مختلف اجتماعی- فرهنگی کمک کند. این مقاله درصدد است میزان تأثیرگذاری اردوهای راهیان نور دانش آموزی را بر ابعاد اجتماعی- فرهنگی دانش آموزان شهر کرج بررسی کند. دادههای مورد نیاز از یک طرح پژوهشی استخراج شده اند که با هدف بررسی تأثیرگذاری اردوهای راهیان نور بر تغییر نگرش و رفتار دانش آموزان دوره متوسطه در سال تحصیلی 91-1390 اجرا شده است. این تحقیق به شیوۀ پیمایشی اجرا شده و دادهها با کمک پرسشنامه گردآوری شده است. نمونه آماری پژوهش 460 نفر از دانش آموزان پایه دوم متوسطه شهر کرج بودند که 235 نفر از آنها در اردو شرکت داشتند و 225 نفر شرکت نداشتند. یافتهها حاکی از آن است که شرکت در اردوی راهیان نور تأثیری مثبت بر میزان دینداری (مقدار 3/95 t=، معناداری 0/000)، سرمایه اجتماعی (مقدار 5/3 t=، معناداری 0/000)، تعلق به هویت ایرانی- اسلامی (مقدار 4/1 t=، معناداری0/000)، سادهزیستی (مقدار 4/9 t=، معناداری 0/000) و الگوگیری از رزمندگان و شهدا (مقدار 10/5 t=، معناداری 0/000) میگذارد.