:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 170-153 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیرگذاری اجتماعی- فرهنگی اردوهای راهیان نور دانش آموزی (مطالعه موردی دانش آموزان متوسطه شهر کرج) 
قربانعلی سبکتکین ریزی ، احمد جعفری
چکیده:   (3496 مشاهده)
اردوهای راهیان نور دانش آموزی همه ساله در سطحی گسترده برای همۀ دانش آموزان پایه دوم متوسطه و به منظور تکمیل درس آمادگی دفاعی برگزار می­شوند. این اردوها به منزلۀ یک فعالیت فرهنگی فراگیر با پیامدهای اجتماعی- فرهنگی بسیار همراه اند که بررسی آنها می‌­تواند به درک جایگاه این اردوها و به تبع آن ارزشهای دفاع مقدس در سطوح مختلف اجتماعی- فرهنگی کمک کند. این مقاله درصدد است میزان تأثیرگذاری اردوهای راهیان نور دانش آموزی را بر ابعاد اجتماعی- فرهنگی دانش آموزان شهر کرج بررسی کند. داده‌­های مورد نیاز از یک طرح پژوهشی استخراج شده اند که با هدف بررسی تأثیرگذاری اردوهای راهیان نور بر تغییر نگرش و رفتار دانش آموزان دوره متوسطه در سال تحصیلی 91-1390 اجرا شده است. این تحقیق به شیوۀ پیمایشی اجرا شده و داده­‌ها با کمک پرسشنامه گردآوری شده است. نمونه آماری پژوهش 460 نفر از دانش آموزان پایه دوم متوسطه شهر کرج بودند که 235 نفر از آنها در اردو شرکت داشتند و 225 نفر شرکت نداشتند. یافته­‌ها حاکی از آن است که شرکت در اردوی راهیان نور تأثیری مثبت بر میزان دینداری (مقدار 3/95 t=، معناداری 0/000)، سرمایه اجتماعی (مقدار 5/3 t=، معناداری 0/000)، تعلق به هویت ایرانی- اسلامی (مقدار 4/1 t=، معناداری0/000)، ساده‌­زیستی (مقدار 4/9 t=، معناداری 0/000) و الگوگیری از رزمندگان و شهدا (مقدار 10/5 t=، معناداری 0/000) می‌­گذارد. 
واژه‌های کلیدی: اردوی راهیان نور، سرمایۀ اجتماعی، دینداری، گروه مرجع و هویت
متن کامل [PDF 354 kb]   (8912 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/23 | پذیرش: 1397/11/12 | انتشار: 1398/9/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها