:: دوره 16، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 66-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر رفتار شهروندی سازمانی در بهره وری و کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس 
سیده جمیله خلیلی قلعه سری ، یاسمن مدانلو
چکیده:   (2867 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی رابطه میان رفتار شهروندی سازمانی با بهره­‌وری و کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس شهر نکا درسال 1395 بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری متشکل از تمام مدیران شاغل آموزش و پرورش شهر نکا بود (مجموعا 180 نفر) که  به روش نمونه­‌گیری تصادفی طبقه ای 118نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی کانوسکی و اورگان(1996)، پرسشنامه  بهره­‌وری آچیو(1980) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون(1975) استفاده شده است. پس از تأیید روایی پرسشنامه­‌ها، پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 0/90، پرسشنامه بهره­‌وری 0/88 و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 0/78 محاسبه شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.  نتایج نشان داد که میان مؤلفه‌­های رفتارشهروندی سازمانی با بهره‌­وری و کیفیت زندگی کاری مدیران از نظر آماری رابطه معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن است که سهم هر یک از مؤلفه­‌های رفتار شهروندی سازمانی در پیش­‌بینی بهره­‌وری و کیفیت زندگی کاری مدیران متفاوت است. به عبارتی از میان مؤلفه­‌های رفتار شهروندی سازمانی، جوانمردی بیشترین سهم و رفتار مدنی کمترین سهم را در پیش بینی بهره­‌وری مدیران داراست. همچنین می‌­توان گفت از میان مؤلفه­‌های رفتار شهروندی سازمانی، جوانمردی بیشترین رابطه و وجدان کمترین رابطه را با کیفیت زندگی کاری دارد.
 
 
واژه‌های کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی، بهره وری، کیفیت زندگی کاری، مدیران مدارس
متن کامل [PDF 775 kb]   (1652 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/7 | پذیرش: 1397/1/19 | انتشار: 1398/6/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها