هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر ابرکوه در سال تحصیلی 1394-1393 بودند. نمونۀ پژوهش شامل 250 نفر (149 دختر و 101 پسر) بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، پرسشنامۀ شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامۀ درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان (ثنایی، 1375) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد برونگرایی، انعطافپذیری، سازگاری و وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش درونی دارند، اما انعطافپذیری، وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب میتوانند انگیزش درونی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود. ابعاد برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش بیرونی دارند، اما تنها بعد وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب میتوانند انگیزش بیرونی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود. ابعاد انعطافپذیری، سازگاری و وظیفهشناسی رابطۀ معنادار و معکوس بابیانگیزگی دارند، اما تنها ابعاد انعطافپذیری و وظیفهشناسی به صورت مناسب میتوانند بیانگیزگی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود.