:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 126-101 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دورۀ اول متوسطه
حورا سودی ، صادق ملکی آوارسین ، بهنام طالبی
چکیده:   (3394 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دورۀ اول متوسطه متناسب با معیارهای جامعه ایرانی و براساس سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و اهداف دوره اول متوسطه بود. برای تحقق بخشیدن به این هدف، ابتدا با بررسی مبانی نظری و تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور در زمینه مدارس اثربخش، تعداد 16 مؤلفه استخراج و در قالب پرسشنامه اولیه تنظیم شد. این پرسشنامه  برای تعیین روایی صوری و محتوایی به روش کیفی و کمی میان 15 نفر از صاحب­نظران علوم تربیتی شمال­‌غرب کشور توزیع شد و مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی پایایی به دو شیوه همسانی درونی(آلفای کرونباخ) و آزمون-آزمون مجدد (ضریب همبستگی درون­‌طبقه ای)، پرسشنامه اصلاح شده بر اساس نتایج روایی صوری و محتوایی، در میان 60 نفر از اعضای جامعه به صورت آزمایشی اجرا شد(0/982=α و 0/931=ICC). پس ازتایید روایی و پایایی، پرسشنامه میان نمونه ای 217 نفری از اعضای جامعه اجرا شد و داده‌­های آن با شاخصهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمون t تک نمونه ای) از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار Amos نشان داد که الگوی 16 مؤلفه ای مدارس اثربخش دارای برازندگی مناسبی است و در اولویت‌­بندی مؤلفه­‌های الگوی مدرسه اثربخش، دستیابی به اهداف با ضریب برآورد شده استاندارد 0/88 مؤثرترین و مؤلفه انتظارات سطح بالا از دانش آموزان با ضریب برآورد شده استاندارد 0/55، کم­ترین تاثیر را دارند.

 
واژه‌های کلیدی: مدارس اثربخش، معلم اثربخش، پیشرفت تحصیلی، مشارکت والدین، فرهنگ
متن کامل [PDF 1577 kb]   (2349 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/3 | پذیرش: 1397/3/30 | انتشار: 1398/3/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها