:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله 
آناهیتا خدابخشی کولایی ، محمدرضا فلسفی نژاد ، فاطمه زیدی دوست
چکیده:   (3558 مشاهده)
 
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه­‌گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان 7 تا 9 ساله انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری همۀ دانش آموزان 7 تا 9 ساله ای بودند که در سال 96-1395 در منطقه آموزشی یک تهران مشغول به تحصیل بودند و براساس پرسشنامه قربانی شدن نمرات بالایی به دست آوردند. روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه­‌ای دو مرحله ای بود که در مرحله نهایی 30 دانش آموز براساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسۀ 45 دقیقه ای و به طور هفتگی در معرض مداخله قصه‌­درمانی قرار گرفتند. داده‌­های پژوهش، با استفاده از مقیاس قربانی چندبعدی ماینارد و جوزف (2000) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیره استفاده شد. بررسی داده­‌ها نشان داد آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه بر کاهش قربانی شدن دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله تأثیر داشته است. اگرچه این آموزش بر همۀ مؤلفه های قربانی شدن دارای تأثیر مثبت بوده است، اما بیشترین تأثیر مربوط به خرده مقیاس قربانی شدن کلامی و کمترین تأثیر مربوط به خرده­‌مقیاس حمله برای تملک بوده است. کاربرد مداخله­‌های روان­شناختی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه‌­گویی در مدارس می­‌تواند به پیشگیری از قربانی شدن کودکان و افزایش عزت­‌نفس آنها کمک کند.

 
واژه‌های کلیدی: قصه درمانی، مهارتهای مقابله با زورگویی، قربانی شدن، دانش آموز
متن کامل [PDF 552 kb]   (2588 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/28 | پذیرش: 1397/5/1 | انتشار: 1398/3/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها