پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصهگویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان 7 تا 9 ساله انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری همۀ دانش آموزان 7 تا 9 ساله ای بودند که در سال 96-1395 در منطقه آموزشی یک تهران مشغول به تحصیل بودند و براساس پرسشنامه قربانی شدن نمرات بالایی به دست آوردند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحله ای بود که در مرحله نهایی 30 دانش آموز براساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسۀ 45 دقیقه ای و به طور هفتگی در معرض مداخله قصهدرمانی قرار گرفتند. دادههای پژوهش، با استفاده از مقیاس قربانی چندبعدی ماینارد و جوزف (2000) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیره استفاده شد. بررسی دادهها نشان داد آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه بر کاهش قربانی شدن دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله تأثیر داشته است. اگرچه این آموزش بر همۀ مؤلفه های قربانی شدن دارای تأثیر مثبت بوده است، اما بیشترین تأثیر مربوط به خرده مقیاس قربانی شدن کلامی و کمترین تأثیر مربوط به خردهمقیاس حمله برای تملک بوده است. کاربرد مداخلههای روانشناختی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصهگویی در مدارس میتواند به پیشگیری از قربانی شدن کودکان و افزایش عزتنفس آنها کمک کند.
Khodabakhshi Koulaee, Ph.D. A, FalsafiNejad, Ph.D. M, Zeidi Doust F. The Effectiveness of Anti-Bullying Skills Training through Storytelling in Reducing the Prevalence of Victimization in 7- to 9-Year-Old School Boys. QJFR 2019; 16 (1) :7-26 URL: http://qjfr.ir/article-1-1000-fa.html
خدابخشی کولایی آناهیتا، فلسفی نژاد محمدرضا، زیدی دوست فاطمه. اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :7-26