[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 9-1393 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 58-47 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نیازهای آموزشی والدین دانش آموزان دوره دوم متوسطه در کلاسهای آموزش خانواده
حسن مظاهری
چکیده:   (5236 مشاهده)

بررسی نیازهای آموزشی والدین دانش آموزان دوره دوم متوسطه در کلاسهای آموزش خانواده

حسن مظاهری1                         

چکیده  

هدف از این پژوهش تعیین نیازهای آموزشی والدین دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در کلاسهای آموزش خانواده بوده است. حجم نمونه طبق جدول مورگان 420 نفر  بود که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تعیین شد. برای گرد‌آوری داده‌ها از پرسشنامه 50 سؤالی  5 گزینه‌ای در 5  خرده مقیاس مشکلات رفتاری، مسائل تربیتی و روان‌شناسی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی و شغلی، تربیت جنسی و ازدواج و مسائل بهداشتی و تغذیه ­ای استفاده شده است. این پژوهش غیرآزمایشی از نوع پیمایشی بوده که برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون نسبت و آزمون کلمرگروف اسمیرنوف) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که میان نیازهای آموزشی والدین تفاوت معنادار وجود دارد. نیازهای اعلام شده به ترتیب رتبه و اولویت مسائل تربیتی و روان‌شناسی (بالاترین رتبه)، مسائل مربوط به مشکلات رفتاری، مسائل تحصیلی و شغلی، مسائل مربوط به تربیت جنسی و ازدواج و مسائل مرتبط با بهداشت جسمی و تغذیه‌ای فرزندان (پایین‌ترین رتبه) هستند. این ترتیب اولویت آموزشی حاکی از نیازهای آموزشی منحصر به فرد والدین در مناطق آموزشی مختلف است چرا که مرتبه نیازهای فوق در بعضی موارد با نتایج دیگر مطالعات همخوانی داشته و در بسیاری موارد نیز با نیازهای آموزشی والدین دیگر مناطق آموزشی متفاوت است. چنانکه در پژوهشهای مختلف از جمله دلایل اساسی عدم استقبال والدین از کلاسهای آموزش خانواده، منطبق نبودن مطالب ارائه شده در کلاسها با نیازهای واقعی آموزشی آنها، عنوان شده است پیشنهاد می­گردد محتوای آموزشی این کلاسها بر اساس نیازهای زمان حال و واقعی والدین که مبتنی بر نیازسنجی آموزشی از آنها به­دست می­ آید، اولویت بندی و تنظیم گردد تا در حل مشکلات ایشان راهگشا باشد. چرا که رفع این مشکلات به نوعی تسهیل کننده فرآیند تربیتی دانش آموزان و در نهایت توسعه و رشد جامعه خواهد بود.

کلید واژگان:  نیازسنجی آ‌موزشی، آموزش خانواده، انجمن اولیا و مربیان

___________________________

تاریخ دریافت: 2/12/93                      تاریخ پذیرش: 3/6/94

1. معاون دفتر تالیف کتابهای درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری و دانشجوی دکتری برنامه­ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی

Mazaherih@hotmail.com        

واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آ‌موزشی، آموزش خانواده، انجمن اولیا و مربیان
متن کامل [PDF 255 kb]   (6023 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/2 | پذیرش: 1394/6/3 | انتشار: 1395/10/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazaheri H. Family Training Programs and the Educational Needs of Parents of Senior High School Students. QJFR 2014; 11 (3) :47-58
URL: http://qjfr.ir/article-1-74-fa.html

مظاهری حسن. بررسی نیازهای آموزشی والدین دانش آموزان دوره دوم متوسطه در کلاسهای آموزش خانواده . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1393; 11 (3) :47-58

URL: http://qjfr.ir/article-1-74-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645