مطالعات تطبیقی درآموزش و پرورش: کاربست روشهای جدید تحقیق
|
عباس معدن دار آرانی |
|
|
چکیده: (10888 مشاهده) |
اگرچه مطالعه تطبیقی نظام های آموزشی دارای پیشینه ای تاریخی در بسیاری از جوامع بشری است،امادر چند دهه اخیر افزایش علاقه مندی پژوهشگران به کسب آگاهی از وضع و نقش نظامهای آموزشی درروند پیشرفتهای اجتماعی – اقتصادی توام با رشد روزافزون فناوریهای اطلاعاتی – ارتباطی، گرایش به پژوهشهای تطبیقی را سرعت بخشیده است. این موضوع لزوم آگاهی از تئوریها، قواعد و روشهای حاکم برعلم آموزش و پرورش تطبیقی و شناخت روشهای پژوهش در مطالعات تطبیقی را دوچندان کرده است. عدم توجه به این نیاز در ایران سببشده است که فایده پژوهشهای تطبیقی به کسب شناختی سطحی از تفاوتها و شباهتهای موجود میان نظامهای آموزشی محدود شود. هدف مقاله حاضر تاکید بر پرهیز از کاربست مداوم و بعضاًنادرست یک روش پژوهش در مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش ازطریق معرفی روشهای جدیداست. بخش نخست مقاله به بررسی جایگاه پژوهشهای تطبیقی و وضعیت فعلی آن میپردازد. در بخش دوم، ویژگیهای حاکم بر پژوهشهای تطبیقی توضیح داده میشوند. بخش اصلی مقاله به توضیح سه روش تحقیق تطبیقی یعنی روشهای توافق، تفاوت و جبر بولی اختصاص یافته است. مقاله با مرور اجمالی مباحث و ارائه پیشنهادهای راهبردی برای پژوهشگران به پایان می رسد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش و پرورش تطبیقی، پژوهش تطبیقی، روش توافق، روش تفاوت، روش جبر بولی |
|
متن کامل [PDF 522 kb]
(18674 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/8/25 | پذیرش: 1395/3/5 | انتشار: 1395/10/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|