[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 60-43 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ علّی انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه با میانجیگری خودکارآمدی در دانش آموزان دختر دورۀ ابتدایی
محمد حجتی ، مسعود صادقی ، محمد عباسی ، عباس صنوبر
چکیده:   (2741 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر بررسی مدل ساختاری انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه در دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی با تأکید بر نقش میانجیگر خودکارآمدی بوده است. جامعه مورد پژوهش، همۀ دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم مدارس دوره ابتدایی شهر خرم آباد در سال 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه ای 300 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. بر اساس دستورالعمل هو و بنتلر (1999) به ازای هر متغیر 15 نفر انتخاب و 28 پرسشنامه به دلیل ناقص بودن کنار گذاشته شدند. در نهایت نمونه به 272 مورد تقلیل یافت. داده­‌ها با استفاده از مقیاس جو خانواده موس و موس (1986)، پرسشنامه خودکارآمدی برای کودکان (موریس، 2001) و مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانش آموزان هوبنر (2001) گردآوری شدند. مدل معادلات ساختاری به مثابه یک روش آماری برای تحلیل داده‌­ها به کار برده شده است. نتایج نشان داده که انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه رابطه معنادار داشته اند. همچنین آزمون میانجیگری به وسیله روش بوت استرپ نشان­‌دهندۀ معناداری نقش میانجیگر خودکارآمدی در رابطه انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه بود. در تبیین یافته‌ها می‌توان گفت که وقتی فرزندان ادراکی صمیمانه و بدون کنترل و حفاظت از رابطه با والدین خود داشته و دارای خانواده منسجمی باشند، از طریق باور به توانایی خویش در جهت موفقیت در زمینه­‌های تحصیلی، هم رضایت و خرسندی از زندگی تحصیلی و هم کنترل‌­پذیر بودن پیامد اعمال خویش را تجربه خواهند کرد. ازآنجایی‌که دانش‌­آموزان خودکارآمد تلاش و زمان بیشتری برای کار و مطالعه صرف می­کنند، نتایج تحصیلی بهتر و در نتیجه رضایت بیشتری از مدرسه دارند.
واژه‌های کلیدی: انسجام و تعارض خانواده، خودکارآمدی، رضایت از مدرسه
متن کامل [PDF 442 kb]   (1189 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1398/8/6 | انتشار: 1399/12/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hojjati M, Sadeghi, Ph.D. M, Abbasi, Ph.D. M, Senobar A. The Causal Relationship between Family Cohesion, Family Conflict, and School Satisfaction Mediated by Self-Efficacy among Female Elementary School Students. QJFR 2021; 17 (4) :43-60
URL: http://qjfr.ir/article-1-1706-fa.html

حجتی محمد، صادقی مسعود، عباسی محمد، صنوبر عباس. رابطۀ علّی انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه با میانجیگری خودکارآمدی در دانش آموزان دختر دورۀ ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :43-60

URL: http://qjfr.ir/article-1-1706-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645