هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر ابرکوه در سال تحصیلی 1394-1393 بودند. نمونۀ پژوهش شامل 250 نفر (149 دختر و 101 پسر) بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، پرسشنامۀ شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامۀ درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان (ثنایی، 1375) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد برونگرایی، انعطافپذیری، سازگاری و وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش درونی دارند، اما انعطافپذیری، وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب میتوانند انگیزش درونی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود. ابعاد برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش بیرونی دارند، اما تنها بعد وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب میتوانند انگیزش بیرونی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود. ابعاد انعطافپذیری، سازگاری و وظیفهشناسی رابطۀ معنادار و معکوس بابیانگیزگی دارند، اما تنها ابعاد انعطافپذیری و وظیفهشناسی به صورت مناسب میتوانند بیانگیزگی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود.
Pourseyed, Ph.D. S, Fouladchang, Ph.D. M, Pourseyed, Ph.D. S. The Relationship between Personality Traits, Parental Involvement in their Children's Education, and Students’ Academic Motivation. QJFR 2019; 16 (1) :127-146 URL: http://qjfr.ir/article-1-1006-fa.html
پورسید سید مهدی، فولادچنگ محبوبه، پورسید سید رضا. رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :127-146