[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 146-127 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی
سید مهدی پورسید ، محبوبه فولادچنگ ، سید رضا پورسید
چکیده:   (3714 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ دانش‌­آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر ابرکوه در سال تحصیلی 1394-1393 بودند. نمونۀ پژوهش شامل 250 نفر (149 دختر و 101 پسر) بود که به روش نمونه‌­گیری  خوشه­‌ای چندمرحله‌­ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، پرسشنامۀ شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامۀ درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان (ثنایی، 1375) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد برون­گرایی، انعطاف‌­پذیری، سازگاری و وظیفه­‌شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش درونی دارند، اما انعطاف‌­پذیری، وظیفه­‌شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب  می‌­توانند انگیزش درونی را پیش‌­بینی کنند که سهم وظیفه­‌شناسی بیشتر بود. ابعاد برون­گرایی، سازگاری و وظیفه­‌شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش بیرونی دارند، اما تنها بعد وظیفه‌­شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب می­‌توانند انگیزش بیرونی را پیش­‌بینی کنند که سهم وظیفه‌­شناسی بیشتر بود. ابعاد انعطاف‌پذیری، سازگاری و وظیفه‌­شناسی رابطۀ معنادار و معکوس بابی­انگیزگی دارند، اما تنها ابعاد انعطاف‌پذیری و وظیفه­شناسی به صورت مناسب می‌­توانند بی­انگیزگی را پیش‌­بینی کنند که سهم وظیفه­‌شناسی بیشتر بود.
واژه‌های کلیدی: ویژگیهای شخصیتی، درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان، انگیزش تحصیلی
متن کامل [PDF 605 kb]   (2263 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/24 | پذیرش: 1397/2/31 | انتشار: 1398/3/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourseyed, Ph.D. S, Fouladchang, Ph.D. M, Pourseyed, Ph.D. S. The Relationship between Personality Traits, Parental Involvement in their Children's Education, and Students’ Academic Motivation. QJFR 2019; 16 (1) :127-146
URL: http://qjfr.ir/article-1-1006-fa.html

پورسید سید مهدی، فولادچنگ محبوبه، پورسید سید رضا. رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :127-146

URL: http://qjfr.ir/article-1-1006-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645