تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم دورۀ ابتدایی و میزان انطباق آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی
|
محمدرحیم نوری، دکتر محمد علی احمدوند، دکتر محمد غفاری |
|
|
چکیده: (1389 مشاهده) |
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمان پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی(سال تحصیلی 95 -1394) و بررسی میزان همخوانی آنها با شایستگیهای پایه سند برنامهدرسی ملی (تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) است. برای گردآوری دادهها از روش سندکاوی (کتابهای درسی) استفاده شده است. برای محاسبه فراوانی، بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت، روش آنتروپی شانون به کار رفته است. جامعه و نمونه آماری، کتابهای درسی هدیههای آسمان پایه دوم تا ششم ابتدایی بود. با بررسی 1381 جمله به عنوان واحد تحلیل، این نتیجه حاصل شده است که مؤلفههای علم، ایمان، تعقل، عمل و اخلاق به ترتیب 34/84، 20/2، 22/6، 14/85و 7/53 درصد فراوانی را داشته اند. در این کتابها بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه عمل (0/40) و کمترین مربوط به مؤلفه اخلاق(0/048) به دست آمده است. فراوانی و اثربخشی مؤلفه اخلاق کمتر از حد انتظار بود. با عنایت به رویکردهای مطرح شده در سند برنامه درسی ملی، مبنی براینکه انتخاب و سازماندهی محتوا باید به گونه ای باشد که کتابهای تالیف شده در عرصه علم، عمل و اخلاق به صورت یکپارچه و به هم پیوسته ارائه شوند تا زمینه کسب معرفت و شکلگیری دو صلاحیت مبنایی یعنی تعقل و ایمان را فراهم کنند، این پژوهش نشان داد که توزیع بعضی عناصر پنجگانه در محتوای کتابها و واحدهای تحلیل از تعادل و انطباق کمتری برخوردار است. پیشنهاد میشود برای هماهنگی بیشتر با اهداف سند برنامه درسی ملی، عناصری که در محتوای کتابهای مورد مطالعه، از ضریب اهمیت و بار اطلاعاتی کمتری برخوردارند، بیشتر مورد توجه قرارگیرند.
|
|
واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، سند برنامهدرسی ملی، کتابهای هدیههای آسمان، شایستگیهای پایه |
|
متن کامل [PDF 543 kb]
(5123 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۰
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|