[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 67-86 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر معنادرمانی گروهی (با رویکرد دینی) بر پرخاشگری و ناامیدی دانش آموزان 
زهرا شاهسواری
چکیده:   (207 مشاهده)
بررسی تاثیر معنادرمانی گروهی (با رویکرد دینی) بر پرخاشگری و ناامیدیدانش آموزان
 
زهرا شاهسواری1


چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر معنادرمانی گروهی با رویکرد دینی بر پرخاشگری و ناامیدی دانش آموزان انجام شده است. پژوهش از نوع شبه تجربی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش، همه دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستانهای شهر رباط کریم درسال تحصیلی94-1393 بودند. نمونه این پژوهش 240 نفر از دانش آموزان دختر بود که به صورت نمونه­‌گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ناامیدی بک(1988) و پرسشنامه پرخاشگری اهواز (1379) بود. 30 دانش آموز با نمرات بالای ناامیدی در پرسشنامه ناامیدی بک و پرسشنامه پرخاشگری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله درمانی در مورد گروه آزمایش صورت گرفت و شیوه­‌های معنادرمانی  با رویکرد دینی طی ده جلسه 75 دقیقه ای  به آنان آموزش داده شد و پس از 15 روز پس‌­آزمون روی هر دو گروه اجرا شد. داده­‌ها با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در مقیاسهای ناامیدی (4.89F= و 001/0P≤) و پرخاشگری (58.69F= و 001/0P≤) میان دو گروه آزمایش و گواه در پیش­‌آزمون و پس­‌آزمون تفاوت معنادار وجود دارد( 001/0≥P). نتیجه اینکه اگر بتوانیم در گروههای دانش آموزان معنای زندگی و چگونگی معنابخشیدن به زندگی را  به­‌ویژه با توجه به دیدگاه دینی که برای آنها ملموس و آشناست آموزش دهیم، توانسته ایم گامی در جهت کاهش پرخاشگری و ناامیدی و ارتقای سلامت روان دانش آموزان برداریم و در نتیجه کارایی آنان را در بعد تحصیلی و اجتماعی افزایش دهیم.
 
کلید واژگان: معنادرمانی گروهی، دین و معنویت، ناامیدی، پرخاشگری
 
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/11/15                   تاریخ پذیرش: 96/8/20
1. کارشناس ارشد مشاوره خانواده از دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)  z.shahsavari@ymail.com
واژه‌های کلیدی: معنادرمانی گروهی، دین و معنویت، ناامیدی، پرخاشگری
متن کامل [PDF 429 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahsavari Z. The Effect of Group Logotherapy with a Religion-Based Approach on Students’ Aggression and Hopelessness. QJFR. 2018; 15 (2) :67-86
URL: http://qjfr.ir/article-1-692-fa.html

شاهسواری زهرا. بررسی تاثیر معنادرمانی گروهی (با رویکرد دینی) بر پرخاشگری و ناامیدی دانش آموزان . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (2) :67-86

URL: http://qjfr.ir/article-1-692-fa.html



دوره 15، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790