[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 45-66 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه هوش هیجانی، تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی
رقیه یگانه دارابی ، دکتر مریم حافظیان
چکیده:   (236 مشاهده)
بررسی رابطه هوش هیجانی، تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی

رقیه یگانه دارابی1
دکتر مریم حافظیان2


چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی، تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی  است و جامعه آماری شامل 310 نفر از کودکان پیش دبستانی مراکز مهد کودک سه ستاره شهرستان ساری بود که از این عده 150 کودک پیش دبستانی با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با روش تصادفی خوشه­‌ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­‌ها شامل پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون(2003)، مقیاس هوش هیجانی شوته و همکاران (2001)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرگایل و همکاران، 1989) و مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی انجام گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­‌ها نشان می­دهد که رابطه منفی معناداری میان ابعاد هوش هیجانی از جمله درک هیجانی، نظم‌­جویی هیجانی و به کارگیری هیجانی، تاب­آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان وجود دارد. همچنین هوش هیجانی، تاب­آوری و  مثبت ­اندیشی پیش­­‌بینی کننده ای مناسب برای اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی است.  با توجه به میزان t و سطح معناداری مشخص شد که در میان عاملهای پیش­‌بین، مؤلفه­‌های درک هیجانی، نظم جویی هیجانی، تاب آوری و شادکامی مادران سهمی مناسب در تبیین اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی دارند. با توجه به مدل نهایی، نظم جویی هیجانی، درک هیجانی، تاب آوری و مثبت اندیشی به ترتیب بیشترین تأثیر را در کاهش اضطراب جدایی کودکان دارند.
 
کلید واژگان: هوش هیجانی، تاب آوری، مثبت اندیشی، اضطراب جدایی
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/2/24                  تاریخ پذیرش: 96/10/19
1. کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران niyayesh.yegane@yahoo.com
2. استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران (نویسنده مسئول)                     ma.hafez@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، تاب آوری، مثبت اندیشی، اضطراب جدایی
متن کامل [PDF 1542 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yeganeh Darabi R, Hafezian, Ph.D. M. The Relationship between Mothers’ Emotional Intelligence, Resilience, and Positive Thinking and Preschoolers’ Separation Anxiety. QJFR. 2018; 15 (2) :45-66
URL: http://qjfr.ir/article-1-691-fa.html

یگانه دارابی رقیه، حافظیان مریم. بررسی رابطه هوش هیجانی، تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (2) :45-66

URL: http://qjfr.ir/article-1-691-fa.html



دوره 15، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781